اشتباه نکنید! این عکس نه جلسه ی تودیع و معارفه ی استاندار جدید است و نه میتینگ سیاسی و انتخاباتی غلامرضا تاجگردون! اینجا همایش اقوام است و محل بررسی ظرفیتها و آسیبهای تفکر طایفه ای و قومی.

برگزاری همایشی در گچساران با عنوان “همایش اقوام ؛ ظرفیت ها و آسیب ها”  که ظاهرا با هماهنگی غلام رضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار برگزار شد باعث شد یکی از فرهنگیان فعال در حوزه مسائل اجتماعی با نگارش یادداشتی کوتاه به نقد آن بپردازد.

بمتن یاداشت  “رهزاد خدیش” آموزگار گچسارانی بدین شرح است؛

 اشتباه نکنید! این عکس نه جلسه ی تودیع و معارفه ی استاندار جدید است و نه میتینگ سیاسی و انتخاباتی غلامرضا تاجگردون! اینجا همایش اقوام است و محل بررسی ظرفیتها و آسیبهای تفکر طایفه ای و قومی. به عنوان یک آموزگار و یک دانش آموخته ی فلسفه و یک فعال فرهنگی و یک شهروند که از این تفکر طایفه ای بارها ضربه خورده و شهر و دیار و هویتش(بلادشاپور) در آتش این جهل مرکب، هم فرو ریخته و هم سوخته است، دغدغه ی چنین همایشهایی را همواره داشته و دارم.

اما از آنجا که با فلسفه و تجربه آموخته ام تفاوت انسانها در روش استفاده از عقل است، معتقدم این همایش به روش درستی برگزار نشده است. گویا دست اندرکاران این همایش نگاهشان آموزشی و فرهنگی نبوده و انتظاری را که از برنامه داشتند به درستی برآورده کردند. خروجی این همایش چه بود؟! سخنرانی آیت الله ملک حسینی، دکتر تاجگردون، سردار خرمدل و جناب خوانپایه و چند نفر دیگر…. تنها کسی که در این همایش سخنرانی نکرد امام جمعه ی محترم گچساران بود که دلیلش چندان معلوم نیست.  

سوال من از برگزارکنندگان این همایش و به ویژه دبیر همایش این است که آیا همایش بررسی ظرفیتها و آسیبهای قومگرایی، محل سخنرانی رجال سیاسی ست و یا محل هم اندیشی دغدغه مندان و دردمندان فرهنگی و اجتماعی؟! آیا نباید در این همایش ده نفر از حوزه های مختلف جامعه شناسی و تاریخ و روان شناسی و هنر و فلسفه و معماری و…. ده مقاله ی خوب و آکادمیک ارائه بدهند و آموزشهای لازم را به مردم منتقل کنند؟! آیا دوهفته پیش که برای وقت سالن به آموزش و پرورش تشریف آورده بودید به شما عرض نکردم همایش محل سخنرانی نیست و اجازه دهید حداقل یک مقاله ی ده دقیقه ای آماده کنم و ارائه بدهم؟! گفتید: “بله همین طور است. خبرتان میکنم. ” نکنید آقا جان! نکنید! به خدا دارید اشتباه می کنید. حیف فرصت هایی که خیلی زود به حسرت تبدیل میشوند!

  • منبع خبر : صبح خرد