در حالی که تعدادی  از واحدهای تولیدی(خیاطی) هزینه دوخت لباس را از والدین دریافت کرده بودند اداره صنعت، معدن و تجارت طی بررسی کارشناسی نرخ دیگری به تصویب رسانده و اعلام کرد.

پایگاه خبری امید دنا

نرخنامه جدید قیمت لباس مدارس

 

با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید  یکی از موضوعات مورد اهمیت در ثبت‌نام و پیگیری امور تحصیلی دانش‌آموزان تهیه لباس فرم است و به موضوعی متفاوت برای اولیای دانش‌آموزان تبدیل می‌شود.

یکسان سازی لباس مدارس چند سالی است که در سیستم آموزش و پرورش ایجاد شده و این طرح با وجود کمک به رفع تبعیض اما تغییر دائمی رنگ و مدل لباس و افزایش قیمت دغدغه خانواده‌ها را بیشتر کرده است.

مشکلات این طرح زمانی پررنگ‌تر می‌شود که واحدهای تولیدی برای تهیه و در اختیار قرار دادن این نوع لباس بدون توجه به نرخ مصوب هزینه‌های زیادی را بر خانواده‌ها تحمیل می‌کنند.

سال‌های گذشته با گذشت یک ماه از بازگشایی مدارس دانش‌آموزان تعدادی از مدارس دهدشت سردرگم تهیه لباس فرم بودند؛ انحصاری بودن بازار تولید لباس باعث مشکلاتی در کیفیت، زمان تحویل و اندازه لباس شده بود؛خیاطانی که برای دوخت لباس انتخاب شده بودند از توانایی لازم برای جوابگویی به نیاز این تعداد دانش‌آموز برخوردار نبودند.

امسال با توجه به شرایط اقتصادی کشور تهیه لباس برای دانش‌اموزان والدین را با نگرانی‌هایی همراه است به خصوص اگر در یک خانواده دو یا چند فرزند دانش‌اموز وجود داشته باشد.

مشکل از اینجا آغاز شد که واحدهای تولیدی یا مدارس قبل از دوخت لباس از والدین پول دریافت کردند و مبلغ دریافتی بر اساس نرخنامه‌ای بود که متولیان لباس فرم آن را قبول نداشتند.مبلغ دریافتی از دانش‌اموزان بدون در نظر گرفتن نوع پارچه، اندازه و کیفیت 120 هزار تومان بود.

در حالی که تعدادی  از واحدهای تولیدی(خیاطی) هزینه دوخت لباس را از والدین دریافت کرده بودند اداره صنعت، معدن و تجارت طی بررسی کارشناسی نرخ دیگری به تصویب رسانده و اعلام کرد.

احمد حکیم در این باره می‌گوید: لباس مدارس ابتدایی از 60 تا 75 هزار تومان و لباس فرم مدارس متوسطه اول و دوم از 65 تا 90 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

رئیس اداره صمت کهگیلویه افزود: قیمت لباس فرم با در نظر گرفتن سایز لباس متفاوت است که برای هر دانش‌آموز با توجه به سایز لباس کمی افزایش قیمت دارد.

حکیم با بیان اینکه مدارس هنگام ثبت‌نام موظف به درج قیمت لباس در مدرسه هستند، ادامه داد: خانواده‌ها می‌تواند برای دوخت لباس به خیاطانی که آموزش و پرورش با آنها قرارداد دارد مراجعه کنند.

علی پورکپور نیز درباره دستورالعمل لباس فرم مدارس گفت: آموزش و پرورش تنها نقش نظارتی در این مورد دارد.

رئیس آموزش و پرورش دهدشت گفت: قیمت لباس فرم از سوی اتاق اصناف و با هماهنگی صمت اعلام شده بود و این قیمت به مدارس هم ابلاغ شد.

پورک‌پور ادامه داد: مدارس بر اساس قیمت اعلامی قبلی اقدام به دوخت لباس کردند و با توجه به تغییر نرخ‌ها مابه‌التفاوت مبلغ پرداخت شده به والدین بازگردانده می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها پوشش مدارس به اختیار مردم سپرده شده و امسال رنگ و طرح لباس ثابت تغییر نکرد، گفت: واحدهای خیاطی مورد تأیید اتاق اصناف به مدارس معرفی شدند.

پورک‌پور تصریح کرد: بیش از 20 واحد خیاطی کار دوخت لباس مدارس را بر عهده دارند.

وی گفت: بر اساس بخشنامه قیمتی که وارد حساب مدرسه می‌شود 90 درصد سهمیه خیاط، 6 درصد سهمیه مدیر مدرسه برای رفع مشکلات مدرسه است.

  • نویسنده : ویسی
  • منبع خبر : فارس