شهر مارگون در ۷۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و حدود چهار سال از شهرستان شدن آن می گذرد، چند سالی بود که ۶۰۰ هکتار از اراضی اطراف شهر و حتی سطح شهر به نام اداره کل راه و شهرسازی استان سند زده شده بود که نگرانی مردم را به دنبال داشت

به گزارش امید دنا ، حدود ۱۹ سال پیش مارگون تبدیل به شهر شد و مردمان این دیار که اغلب عشایر بودند دامداری و کوچ را رها کردند و در همین شهر زندگیشان را با کشاورزی و دامپروری ادامه دادند.

این شهر معروف به رودخانه ها و چشمه های خروشان شهر بید و برف و آفتاب یکی از چشم نواز ترین مناطق کهگیلویه و بویراحمد است که آب و هوایی متبوع و مناظر بدیعی دارد.

مارگون به واسطه ویژگی های چشمگیری همچون نزدیکی در مسیر جاده ملی پاتاوه – دهدشت و همچنین مسیر یاسوج به اصفهان ، همسایگی با استان چهار محال و بختیاری ، داشتن شرایط مساعد آب و هوایی و ظرفیت های ویژه گردشگری و همچنین ظرفیت های منحصر به فرد در حوزه کشاورزی و دشت های حاصلخیز سقاوه و ایجاد بزرگترین شهرک صنعتی استان در این منطقه، رودخانه ها و آبشارهای زیبا و مفرح و قطب تولید ماهیان سردابی و از جمله قرار گرفتن طرح کارخانه سیمان مارگون با ظرفیت اسمی روزانه ۶ هزار تن زمینه را برای تبدیل شدن این بخش به شهرستان به عنوان یکی زا مطالبات و خواسته های بحق مردم فراهم کرد.

بخش مارگون که تا پیش از این از توابع شهرستان بویراحمد محسوب می شد به استناد ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب سال ۱۳۶۸ به پیشنهاد وزارت کشور و با تصویب هیات دولت در دی ماه ۹۸ به شهرستان ارتقا یافت در حالی که هیچ گونه زیرساختی مهیا نبود و در کنار تاثیرات مثبت این تصمیم، مشکلات بسیاری را هم برای مردم این دیار رقم زد.

 

حقی که دولت سیزدهم به مردم مارگون بازگرداند

سند ۶۰۰ هکتار از شهر در دست راه و شهرسازی

رئیس شورای شهر مارگون یکی از مشکلات اصلی مارگون را تملک اراضی کشاورزی توسط راه و شهرسازی عنوان کرد و ادامه داد: این اداره کل ۶۰۰ هکتار از اراضی اطراف شهر و حتی سطح شهر را به نام خود سند زده و زمین های مردم به تصرف راه و شهرسازی درآمده بود.

الله بخش الیاسی افزود: این اقدام بدون در نظر گرفتن منافع مردم و شهرداری، بدون استعلام از شهرداری، بزرگان و ریش سفیدان و معتمدان مارگون انجام شده بود.

وی تاکید کرد: آرامستان و قبرستان، تمامی طرحهای واگذاری گردشگری، محل دفن زباله، فضای سبز شهر، معدن، برخی از اراضی و املاک متعلق به مردم بدون استعلام از مالکان و غیره به راه و شهرسازی واگذار شده است.

این رخداد سبب نارضایتی هم در میان مالکان منطقه و هم اختلال در خدمت رسانی به شهر شده است و چندین و چند بار مردم و مسئولان مارگون خواهان برگرداندن این حق به مردم منطقه بودند اما پاسخی دریافت نمی کردند و گویی شهر به محاصره راه و شهرسازی درآمده بود.

اقدام مهم دولت سیزدهم در بازستاندن حق مردم مارگون

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: منابع طبیعی در اقدامی ۶۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی و نسقی مردم را به راه و شهرسازی واگذار کرده بود در حالی که این شهر در مصوبه اش تنها ۱۵۰ هکتار است.

کیامرث حاجی زاده افزود: این مهم در حل تبدیل شدن به یک معضل اجتماعی بود که به کمک دستگاه قضایی سریع برگردانده شد.

وی تاکید کرد: اکنون زمین های مردم به خودشان برگشت داده شد و دیگر اسناد به نام مردم خودشان است و این یک کار بزرگ از سوی دولت سیزدهم بوده است.

شهرستان محروم مارگون در صدر توجه دولت مردمی

سال هاست که در دل مارگون نقاط محروم و دورافتاده ای همچون زیلایی وجود دارد که نامشان با محرومیت و محدودیت عجین شده است اما اکنون مسئولان برای خروج این منطقه از بن بست همه پای کار آمده اند.

سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: در سال های گذشته کل اعتبارات مارگون به هفت میلیارد نمی‌رسید در حالی که امسال این شهرستان تنها در حوزه راه ۱۱۰ میلیارد اعتبار دارد.

وی به موضوع گازرسانی زیلایی گریزی زد و گفت: گازرسانی به منطقه زیلایی رویایی بود که در اکنون در حال انجام بوده و از سمت استان چهارمحال و بختیاری اجرایی شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: روستاهای این شهرستان ظرفیت های کشاورزی بسیاری دارند وبه رغم وجود منابع آبی فراوان اما متأسفانه از این ظرفیت بهره‌ی خاصی نمی‌برد.

شهر مارگون مرکز شهرستان مارگون حدود ۱۲۰۰ خانوار وپنج هزار نفر جمعیت دارد