تربچه سرشار از فیبر، آب و حاوی میزان پایین کربوهیدرات قابل هضم و برای کاهش وزن مفید است.

بع گزارش  امید دنا ، تربچه با دارا بودن ویتامین C، فسفر، روی و ویتامین B کمپلکس، برای پوست مفید است.
تربچه خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد که موجب رفع اختلالات پوستی مانند خشکی، ترک و جوش‌های قرمز می‌شود. این گیاه که غنی از فیبر، آب و حاوی میزان پایین کربوهیدرات قابل هضم است، بنابراین در کاهش وزن مؤثر است.
تربچه علاوه بر مقابله با تب، رفع اختلالات ادراری مانند التهاب، آلودگی قارچی، سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کند و گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشد.
این سبزی شگفت انگیز سرشار از مواد مغذی است که به سلامتی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های را کاهش می‌دهد.
سولفورافان موجود در تربچه قرمز می‌تواند با جلوگیری از تخریب غضروف‌ها برای پیشگیری و درمان آرتروز مفید باشد، پس مصرف به اندازه آن نباید فراموش شود.
تربچه قرمز حاوی موادی است که باعث افزایش دفع اگزالات کلسیم از طریق ادرار شده و به این ترتیب احتمال تجمع مواد معدنی در مجاری ادراری و تشکیل سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.
تربچه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C است که به کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن کمک کرده و باعث جلوگیری از آسیب‌های سلولی ناشی از پیری، شیوه زندگی ناسالم و سموم محیطی می‌شود.
تربچه را به صورت خام به عنوان سبزی خوردن و یا برای تهیه انواع سالاد سبزیجات، سس سالاد، ساندویچ و ترشی استفاده می‌کنند.
همچنین برگ‌های تربچه را به صورت خام می‌توان به عنوان سبزی خوردن یا برای تهیه سالاد به کار برد.
مواد مغذی در تربچه
حدود ۱۰۰ گرم تربچه دارای مقادیر کم، چربی اشباع شده و کلسترول است. ۹۰ درصد آن آب است و علاوه بر آن حاوی طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، ویتامین C، فولات، فیبر، منگنز، مس، منیزیم، کلسیم، ویتامین B۶، ریبوفلاوین و سدیم است.
خواص آب تربچه
اگر آب تربچه را به طور عادی مصرف نمائید، از خواص آن برای پاک کنندگی و نرم سازی بدن به‌خصوص در مخاط‌های بینی، سلول ها، مجاری معده، کیسه صفرا، کبد، روده ها، کلیه، ریه‌ها و همچنین برای معالجه روماتیسم بهره‌مند می‌شوید.
آب تربچه طعم تندی دارد به همین دلیل بهتر است با آب سایر میوه جات و سبزی‌ها ترکیب شود. برای آبگیری، باید تربچه‌های قرمز تازه و جوانه‌های سبز همراه با برگ انتخاب شود.
علاوه بر خواصی که ذکر شد، آب تربچه موجب روشن شدن رنگ چهره، افزایش نیرو، رفع گرفتگی کبد، از بین بردن سنگ صفرا و کلیه، آلرژی‌ها و خارش ها، کهیر، یرقان و سرفه‌های خشک می‌شود.
مصرف روزانه‌ی دو تا سه بار، آب تربچه (۱ قاشق مرباخوری) همراه ۱ قاشق مرباخوری عسل، برای رفع بیماری‌هایی مانند سرفه معمولی، سیاه سرفه، گلودرد و ناراحتی ریوی بسیار مفید است.