نگاه جدی دولت سیزدهم به اجرای طرح‌های گازرسانی مرهمی بر زخم توسعه‌ نیافتگی مناطق کم برخوردار کهگیلویه و بویراحمد است که از سفر مهرماه ۱۴۰۰رئیس جمهور تاکنون افزون بر۱۷۷ میلیارد تومان صرف تقویت گازرسانی این استان شده است .

استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد و بلوط بیش از ۷۰ درصد جنگل های استان را پوشش می دهد و در سالیان گذشته به دلیل نبود زیرساخت ها مردم شهر ها و روستاها و مناطق عشایری برای پخت وپز، گرمایش، و بهداشت از هیزم استفاده می کردند.

سالانه حدود چندین هزار درخت بلوط کهنسال با تیشه روستانشینان در مناطق دورافتاده کهگیلویه و بویراحمد نابود می شد و این مساله خسارت زیادی به جنگل های استان وارد کرده بود.

حتی همین سال های اخیر در مناطقی از استان از جمله زیلایی، مارگون، لوداب و دیشموک نفس ریه های زاگرس این سرمایه های خدادادی به شمارش افتاده بود اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم و توجه آن به ایجاد زیرساخت های گازرسانی در میان جنگل های انبوه و سخت گذر کهگیلویه و بویراحمد روحی دوباره در کالبد جنگل های این استان دمیده شده است و شاهد مهاجرت معکوس روستائیان به روستاهای استان هستیم.

هم اکنون بیش از پنج هزار و ۲۷۳ کیلومتر شبکه توزیع گاز طبیعی در استان احداث شده است که وظیفه گاز رسانی به ۱۷ شهر با ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و هزار و ۴۱ روستا ( از ۱۲۷۵ روستای واجد شرایط) با ۸۹ درصد جمعیت روستایی را بر عهده دارد.

به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، در خصوص گازرسانی در روستاها ، امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲ به عنوان استان سبز معرفی شویم و گازرسانی‌ها در استان به اتمام برسد.

 

ارمغان دولت مردمی؛ شتاب بخشی به گازرسانی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد

مصوبه سفر رییس جمهور، مشعل گاز بیش از ۹۲ روستای کهگیلویه و بویراحمد را روشن کرد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تداوم گازرسانی به روستاها از سیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت محرومیت زدایی و تحقق عدالت اجتماعی به شمار می آید و این امر مهم در طول سالهای گذشته به طور جدی در دستور کار قرار گرفته و در دولت سیزدهم رنگ و بویی تازه به خود گرفته است.

سید علی احمدزاده افزود: بطوری که از ابتدای سفر تاکنون (حدود یک سال و نیم) ۱۷۷ میلیارد تومان در خصوص گازرسانی هزینه شده است و به ۹۲ روستای هدفگذاری شده گاز رسانی انجام گرفته است.

وی عنوان کرد: در ضمن عملیات گاز رسانی به ۷۵ روستای دیگر در راستای سفر شروع شده که با قوت ادامه دارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه های گاز رسانی در استان نیز بیش از ۵۵ درصد می باشد.

احمدزاده ادامه داد: گاز کشی منازل مسکونی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان و بهزیستی با هزینه وزارت نفت به میزان هفت میلیارد تومان می باشد.

وی عنوان کرد: هدف گذاری در این بخش گاز رسانی به یک هزار و ۱۶۷ واحد می باشد که ۶۶۷ واحد سهم کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۵۰۰ واحد سهم بهزیستی است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به تفاهم نامه منعقد شده شرکت گاز استان با کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی به محض ایجاد زیرساخت ها توسط نهادهای حمایتی و خانوارها عملیات گاز رسانی توسط شرکت گاز استان فورا صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ ساکنان حدود ۶۳ روستای کهگیلویه و بویراحمد با اعتبار ۱۴۸ میلیارد تومان از نعمت گاز برخوردار شدند

 

احمدزاده ادامه داد: هم اینک گاز رسانی در بخش های محروم لوداب ، قلعه رییسی ، دیشموک و شبلیز شهرستان دنا با سرعت در حال اجرا می باشند و تلاش بر این است کار گازرسانی به این روستاها هم سریع تر انجام گیرد.

 

ارمغان دولت مردمی؛ شتاب بخشی به گازرسانی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد

عملیات گازرسانی به ابر پروژه زیلایی

انباشت خیره کننده هیزم در روستاهای مختلف کهگیلویه وبویراحمد از جمله دهستان زیلایی بویراحمد همواره دردی بوده است که فراتر از زخم‌های کهنه فقر و محرومیت که مردان و زنان برخی روستاهای این استان سالهاست تحمل می‌کنند.

زیلایی در قلب استانی زرخیز اما محروم است، منطقه ای که کار، زحمت، گرما و سرما و هیزم به دوشی صورت زنان ۳۰ ساله اش را همچون پیرزنان ۶۰ ساله نمایان کرده است. این دهستان پوشیده از جنگل و مرتع بوده و به دلیل محرومیت از نعمت گاز، هیزم بلوط های منطقه گرمابخش خانه های این مردمان پرتلاش است.

هیزم به دوشی و جمع آوری چوب درختان یکی از اصلی ترین کارهای روزانه زنان و دختران برای پخت و پز، استحمام، گرمایش و دیگر موارد است.

به یمن دولت سیزدهم عملیات گازرسانی به ابرپروژه مجموعه روستاهای زیلایی با ۱۸۵ کیلومتر شبکه گذاری فلزی و پلی اتیلن با جمعیتی بالغ بر ۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر و همچنین فاز پنج قلعه رئیسی و دیشموک با ۲۰ کیلومتر شبکه گذاری پلی اتیلن با جمعیتی بالغ بر یک هزار نفر در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به اولویت این پروژه برای استان، عنوان کرد: پس از پایان کار کارشناسی و برگزاری نشست‌های هماهنگی متعدد بین مسئولان گاز استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری، عملیات اجرایی این ابر پروژه اواخر بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد.

ریحان بهادر افزود: از جمله مشکلات اساسی گازرسانی به زیلایی، مسیر انتخابی برای اجرای مسیر خط لوله است که کار کارشناسی سبب انتخاب مسیر انتقال گاز از شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد درباره جزئیات پروژه، تصریح کرد: این پروژه حدود ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه و بیش از ۱۸۰ کیلومتر شبکه‌گذاری دارد که با تکمیل آن چهار هزار و ۴۱۷ خانوار در قالب حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر و حدود ۴۱ روستا از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

بهادر ادامه داد: گازرسانی به منطقه زیلایی در دو قسمت انجام می‌شود؛ یک بخش مربوط به موشمی، برد پهن و سادات چاهن و بخش دیگر مور زرد زیلایی است. در طرح گازرسانی به زیلایی ۲۸ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۴۱ روستا از گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

وی گفت: طرح مهم گازرسانی به این مناطق از زیلایی از طریق استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان لردگان در ۴۰۰ روز انجام می شود و امسال تعدادی از روستاهای این منطقه محروم از گاز برخوردار شده اند.

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: با نظارت دقیق، اکنون انجام پروژه در دو جبهه در استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه زیلایی و یک جبهه هم در منطقه چهارمحال و بختیاری با قدرت در حال فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: این شرکت در صورت تخصیص اعتبارات لازم این آمادگی را دارد که به تمام مناطق واجدشرایط گازرسانی استان خدمت ارایه کند.

وی ادامه داد: امید است با تلاش نمایندگان استان و حمایت های دولت سیزدهم بتوانیم عملیات گازرسانی به تمام مناطق واجد شرایط را اجرایی کنیم تا تعداد بیشتری هم استانی ها از این سوخت پاک برخوردار باشند.

شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد، هم اینک عملیات گازرسانی به پروژه و ابرپروژه های گازرسانی در دست اجرا است و استان کهگیلویه و بویراحمد در آینده ای نزدیک به استان سبز تبدیل و معرفی خواهد شد.

 

ارمغان دولت مردمی؛ شتاب بخشی به گازرسانی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد

روستاهای واجد شرایط گازرسانی در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمدگفت: شمار روستاهای واجد شرایط استان برای ایجاد شبکه گاز از یکهزار و۱۱۵ به یکهزار و ۲۷۵ روستا افزایش یافته است.

بهادر تاکید کرد: با افزایش سقف گازرسانی به هر خانوار از ۱۲ میلیون تومان به ۴۵ میلیون تومان برخی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد که به دلیل دوری مسافت مشمول گازرسانی نمی شدند حالا واجد شرایط پیوستن به شبکه گاز شده اند.

وی ابراز کرد: هم اکنون ۱۰۰درصد از جمعیت شهری و ۹۰درصد از جمعیت روستای کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز بهره مند هستند.

بهادر ابراز کرد: بهمن ماه سال گذشته همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۶۹ روستای استان به شبکه گاز خانگی متصل شده است.

وی تاکید کرد:۱۹ روستا در مناطق محروم قلعه رئیسی و دیشموک،چهار روستا در شهرستان دنا و۲۶ روستای در بخش لوداب از توابع شهرستان بویراحمد از جمله مناطقی هستند که در دهه فجر سال ۱۴۰۱ از نعمت گاز خانگی بهره مند شدند.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: روستاهای باقی مانده شهرستان های گچساران و باشت از جمله مناطقی هستند که عملیات اجرایی گازرسانی در آنان آغاز شده است.

بهادر با اشاره به اینکه گچساران جزو شهرستان های سبز گازی کشور است گفت: با افزایش سقف اعتبارات برای گازرسانی برخی روستاهای دوردست این شهرستان مشمول گازرسانی شدند که عملیات اجرایی این طرح ها دهه فجر انقلاب اسلامی آغاز شده است.

اجرای رایگان لوله کشی داخلی منازل مددجویان کهگیلویه و بویراحمد

بهادر گفت: اجرای طرح رایگان لوله کشی داخلی منلطل مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی با هدف ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته و رفع محرومیت مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی همچنین گسترش مسئولیت اجتماعی شرکت ملی گاز اجرایی می شود.

وی ادامه داد: اجرای این مصوبه، ضرورت هماهنگی تنگاتنگ کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی با این شرکت و اقدامات قانونی و اداری لازم را می طلبد.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اقدامات اجرایی از زمان ابلاغ مصوبه مربوطه، تصریح کرد: تاکنون اطلاعات ۸۵ مددجوی کمیته امداد امام خمینی ( ره ) با مبلغ ۵۱ میلیارد ریال در شمول طرح که توسط کمیته امداد ارائه شده و همچنین ۲۶ مددجو با مبلغ یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال شمول طرح که توسط بهزیستی معرفی شده اند ، صورت پذیرفت.

 

بهادر تاکید کرد: در راستای اجرای کامل طرح از کمیته امداد امام خمینی ( ره ) و بهزیستی درخواست میگردد مددجویان حایز شرایط را با توجه به بودجه تخصیص داده شده به این شرکت معرفی نمایند و مددجویان با دریافت معرفی نامه از کمیته امداد و بهزیستی به شرکت گاز مراجعه نمایند تا در کم‌ترین زمان از این امکانات بهره‌مند شوند.

 

 

یکی از مهم ترین اهداف و برنامه های گاز کهگیلویه و بویراحمد روستاهای باقیمانده استان در مناطق کوهستانی و سخت گذراست. هم اکنون ۱۸ شهر استان گاز دارند و ۱۰۴۱ روستا به شبکه گاز متصل شده و با تلاش های صورت گرفته در آینده ای نزدیک استان به استان سبز تبدیل خواهد شد.

میزان بهره مندی گاز خانوارهای روستایی شهرستان دنا به ۱۰۰ درصد افزایش یافته اما خدمت رسانی به مردم همچنان ادامه دارد و روستاهای تازه و نیازمند به گاز شناسایی و گازرسانی خواهند شد.

گچساران جزو شهرستان های سبز گازی کشور است و بالای ۹۶ درصد خانوار روستایی شهرستان بویراحمد از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

در آینده ای نزدیک شهرستان بویراحمد به شهرستان سبز تبدیل خواهد شد و تمامی روستاهای این شهرستان گازدار خواهند شد. ضریب نفوذ گازرسانی شهری و روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد بترتیب به ۱۰۰ و ۹۰ درصد رسیده است.

هم اکنون بیش از ۲۲۱ هزار مشترک در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه بر اساس سرشماری عمومی نفوس مسکن سال ۹۵ است.

با وجود توپوگرافی و کوهستانی بودن استان و مناطق صعب‌العبور و رودخانه‌های دائمی و فصلی، شرکت گاز استان با برنامه‌ریزی‌های دقیق، انقلابی و جهادی خدمات گازرسانی به مردم شریف استان را که به عنوان مطالبه به‌حق بوده انجام داده است.

گازرسانی به مناطق روستایی با توجه به پیشگیری از استفاده اهالی روستاها از چوب درختان برای گرم کردن خانه های خود گامی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود.

 

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد که جزئی از منطقه زاگرس محسوب می شود، ۸۰۰ هزار هکتار جنگل مساحت دارد و بر اساس گزارش ها از وسعت ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.

بر اساس مطالعات انجام شده در جنگل‌های زاگرس ۲ هزار و ۳۷۲ گونه گیاهی شناسایی شده است و افزون بر ده ها فایده جنگل ها در زندگی بشر این ثروت ارزشمند ملی محل زیست ۶۱ گونه پستاندار، ۲۷ گونه ماهی، ۱۶۷ گونه پرنده و ۳۷ گونه خزنده است که این وظیفه شهروندان را برای صیانت از آن بیشتر کرده است.

کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه بر اساس سرشماری عمومی نفوس مسکن سال ۹۵ است.