رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بویراحمد گفت: هفت راه دسترسی به منطقه حفاظت شده دنای شرقی در این شهرستان به منظور کنترل آتش سوزی ها بسته شده است.

منوچهر بادام فیروز روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توجه به تجربه سال های گذشته که بیشتر آتش سوزی های مناطق حفاظت شده بر اثر بی احتیاطی گردشگران یا شکارچیان ایجاد می شد به طوری که روشن کردن آتش و خاموش نکردن آن به طور کامل، انداختن ته سیگار یا بطری های آب معدنی عوامل اصلی این حوادث بود امسال به منظور پیشگیری از آتش سوزی راه های دسترسی به منطقه حفاظت شده دنای شرقی بسته شده است.

رئیس محیط زیست شهرستان بویراحمد تاکید کرد: ایجاد آتش برهای جدید و تسطیح آتش برهای قدیم در دستور کار این اداره در منطقه حفاظت شده دنای شرقی است و تاکنون پنج کیلومتر آتش بر جدید در این منطقه حفاظت شده ایجاد شده است.

آتش بر یعنی ایجاد شیارهایی به عرض ۴ تا ۶ متر با استفاده از ماشین آلات سنگین که برای اطفای حریق آسان تر و دسترسی سریعتر به محل آتش سوزی انجام می شود.

بادام فیروز تصریح کرد:با توجه به پراکنش خوب بارندگی های امسال و افزایش میزان علوفه در مراتع شهرستان انجام اقدام های پیشگیرانه به منظور کاهش خسارت های آتش سوزی در منطقه حفاظت شده دنای شرقی در اولویت مسئولان است.

وی به تخریب تعدادی سازه در این مناطق اشاره داشت و گفت : برخی از سودجویان با هدف تصرف اراضی ملی در منطقه حفاظت شده دنای شرقی سازه هایی مانند سرویس بهداشتی ایجاد کرده بودند که با هماهنگی مقام قضایی تخریب شدند.

دنای شرقی از رویشگاه‌های جنگلی زاگرس محسوب می‌شود که در جنوب منطقه حفاظت شده دنا در استان‌های کهگیلویه و بویر احمد و اصفهان قرار دارد.

این منطقه اقلیم مرطوب سرد و کوهستانی برف گیر با یخچال‌های دائمی، رودخانه‌های پرآب و دره‌های عمیق دارد که از تنوع گیاهی و جانوری خوبی برخوردار است.

وجود ۳۰۸ گونه مهره دار و ۲۲۰ گونه پرنده ، ۲۷ گونه پرنده شکاری و ۴۴ گونه گیاهی اندومیک به مناطق حفاظت شده محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد شرایط ویژه ای بخشیده است.

خرس قهوه ای، گراز، گرگ، روباه، پلنگ ، موش کور، خرگوش، سنجاب جنگلی، سمور، خفاش، راسو، جوجه تیغی، گوزن زرد ایرانی، عقاب طلایی، کل و بز و روباه از جمله گونه های جانوری در مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد هستند.