مخترع جوان دهدشتی مشکل جوانان در راه نیل به اهداف را، مسن بودن تصمیم‌گیرندگان و مدیران ارشد را دانست و گفت: متاسفانه در خیلی از پستهای مدیریتی، تصمیم گیرندگان نتوانسته یا نخواسته‌اند با شرایط روز پیش برود.

فرشید کیانفر، دانشجویی دکتری مهندسی شیمی-نانو و مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت دانش‌بنیان پیشگام فناوران موفق امید، که اولین اختراعش را در سال ۱۳۹۵ ثبت کرده است، در این باره گفت: نانو سنتز، اولین نانو دوگانه دنیا بود که در بحث تصفیه آب و جداسازی گاز استفاده شد.

این مخترع جوان دهدشتی عنوان کرد: با آزمایشات مختلف و تاثیرگذاری این نانو در فرایندهای مختلف، توانستم این اختراع را ثبت کنم و این ثبت اختراع مسیری شد که در سال ۱۳۹۹، مجوزهای لازم برای تبدیل شدن شرکتم به شرکتی دانش‌بنیان را کسب کنم.

وی با اشاره به اینکه در راستای پیشبرد اهداف شرکت و نیازهای مختلف در مبحث تصفیه آب و انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۱۴۰۱، اولین دستگاه تصفیه آب قابل حمل دنیا با نانو ذرات را ثبت اختراع کرده، تصریح کرد: تولید انرژی از پنل خورشیدی، اختراع دیگرم در این سال بود.‌

کیانفر که عنوان فناور برتر استان را در کارنامه علمی خود دارد، بیان کرد: در سال ۱۴۰۱، شرکتم جز ۱۰ شرکت تاثیرگذار کشور انتخاب شد و این موفقیت، امید و انگیزه‌ای شد که برای گام‌های بلندتر در مسیر پیشرفت، برنامه‌ریزی کنم.

وی در پاسخ به این سوال که در راه کسب این موفقیت‌ها با چه سختی‌هایی مواجه شده، گفت: نمی‌شود گفت سختی، ولی در طی این مسیر، چه شب‌ها که تا صبح بیدار بودم؛ کدنویسی، طراحی و آزمایشات مختلف، انجام دادم.

وی افزود: آن شب‌ زنده‌داری‌‌های طولانی در برابر دوندگی یکساله برای گرفتن تسهیلات که نهایت هم با جواب اعتبار نداریم، پاسخ داده شد، چیزی نبود. کیانفر تصریح کرد: لحظات سخت کم نبود، ولی وقتی به این فکر می‌کنم که ۲۰ سال دیگر، سیستمهای ساخته شده توسط من، به آسان شدن زندگی یک نفر کمک کند، تمام آن سختی‌ها برایم شیرین می‌شود.

کیانفر با بیان اینکه از سال ۹۸ جز پارک علم و فناوری استان است، عنوان کرد: مدتی بعد در مرکز رشد دهدشت مستقر شدم و الان با تیم مدیریتی جدید، امیدهای کمرنگ قبلی، پررنگتر شده‌اند و به بهبود شرایط امیدوارترم.

این مخترع جوان در ادامه از کسانی گفت که در این راه به جای دادن امید و انگیزه، قصد ناامید کردنش را داشتند و افزود: انها که چنین قصدی داشتند نمیدانستند هر بار که تلاش می‌کنند مرا ناامید کنند، من امیدوارتر می‌شوم

وی در خصوص تاثیر اختراعش بر جامعه، گفت: الان، مسئله آب، تولید انرژی و هوش مصنوعی، بحث و چالش اول جهان است و شرکت دانش‌بنیانی که ثبت کرده‌ایم در هر سه زمینه، فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت، در بحث تصفیه پساب آب و تولید انرژی تجدیدپذیر، با جدیدترین نرم افزارها در حال کار است، بیان کرد: در بحث هوش مصنوعی و کد نویسی، نیز فعالیت دارم که امیدوارم در این راه، گام تازه‌ای در هوشمند سازی سیستم‌ها برداریم‌.

وی اظهار کرد: مجوزهای لازم جهت تاسیس واحد صنعتی را دریافت کرده‌ایم، اما برای دریافت تسهیلات با مشکل مواجه هستیم و متاسفانه در این زمینه، با ما همکاری نمی‌شود.

وی مهمترین مشکل جوانان در راه نیل به اهداف را، مسن بودن تصمیم‌گیرندگان و مدیران ارشد را دانست و گفت: متاسفانه در خیلی از پستهای مدیریتی، تصمیم گیرندگان نتوانسته یا نخواسته‌اند با شرایط روز پیش برود، به طوری که وقتی برای انجام کاری به انها مراجعه میکنم و خودم را مدیرعامل شرکت دانش بنیان و نانو انرژی تجدید پذیر معرفی میکنم، با نگاه تحقیرآمیزشان مواجه می‌شوم، گویی که من هنوز بچه‌ام و نمیتوانم چنین جایگاهی داشته باشم!

کیانفر در پاسخ به این سوال که چه صحبت و توقعی از مسئولین دارید، عنوان کرد: صحبتی ندارم؛ چرا که کاری برای ما جوانان انجام نداده‌اند و در ساده‌ترین حالت، حتی برای گرفتن تسهیلات با ما همکاری نمی‌شود و بعد از یک سال دوندگی، خیلی راحت می‌گویند اعتبار نیست!

وی، بی‌مسئولیتی و بی‌سوادی در  بعضی از نهادهای تصمیم گیرنده را از دیگر چالشهای پیش روی جوانان برشمرد و افزود: نگاه‌های بسته مدیریتی باعث دلزدگی جوانان از ادامه کار می‌شود.

این مخترع جوان اما گفت: توصیه من به جوانان شهر، استان و کشورم این است که تلاش کنند و باور داشته باشند که با وجود همه موانع و سختی‌ها آینده را ما می‌سازیم و اگر کوتاهی و تعلل کنیم، ۲۰ سال دیگر، از اینکه تلاش نکردیم و کشور را نساختیم پشیمان می‌شویم و قطعا آن زمان، برای پشیمانی دیر است.