رشد تورم کهگیلویه‌و بویراحمد از 47 درصد به 51 درصد / برای صدور یک مجوز، ۷۰ مرحله باید طی شود
رشد تورم کهگیلویه‌و بویراحمد از 47 درصد به 51 درصد / برای صدور یک مجوز، ۷۰ مرحله باید طی شود

هفتادمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سالن اتاق بازرگانی یاسوج در حالی برگزار شد که از سال ۹۱ تاکنون، ۶۹ نشست با ۱۵۱ دستورکار، ۳۲۷ مصوبه استانی و ۱۷ مصوبه ملی برگزار شده است.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج  در  این نشست با اشاره به شعار سال گفت: برای تحقق شعار سال، نیاز به تعامل و همکاری همه دستگاه‌ها است. عبدالله قبادی پیشرفت اقتصادی در سایه عدالت را زمینه ساز پیشرفت دیگر ارکان جامعه برشمرد و تصریح کرد: مهار تورم و رشد تولید دو  مولفه مهم برای گشایش اقتصادی هستند که تحقق آن با تعامل همه دستگاه‌های امکان‌پذیر است.
تغییر رویکرد اتاق بازرگانی یاسوج
قبادی با بیان اینکه رویکرد اتاق بازرگانی یاسوج تغییر کرده و ما به دنبال پیاده کردن رویکردی
اثربخش هستیم که علاوه بر فعالیت مبتنی بر برنامه محوری به دنبال بهبود فضای کسب و کار با همکاری همه جانبه با سایر دستگاه‌های دولتی هستیم، افزود: انتظار داریم که سازمان‌ها، نهادها و مدیران دولتی کمک کار بخش خصوصی باشند و برنامه بدهند و مطالبه گری کنند، همانطوری که ما در راستای تحقق شعار سال و رونق تولید و اشتغالزایی از ادارات دولتی مطالبه‌گریخواهیم کرد.
۱۵ ماه زمان برای صدور یک مجوز
در ادامه مشاور اقتصادی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در خصوص روند صدور مجوزهای تاسیس در کهگیلویه وبویراحمد گفت: گرفتن یک مجوز تاسیس، حدود 70 مرحله دارد که طی کردن این مراحل به طور میانگین 15 ماه طول می‌کشد که گاهی تا 3 سال هم به طول می‌انجامد.
منوچهری با اشاره به اینکه نرخ بهره‌وری و تولید در استان، در 10 سال گذشته صفر بوده، اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین موانع و مشکلات موجود در فضای کسب و کار استان بوروکراسی اداری، موازی کاری و طولانی بودن روند صدور مجوزها است. منوچهری افزود: بسیاری از زنجیره های تولیدی ما از جمله زنجیره شیلات، زنجیره طیور و … در استان تکمیل نشده اند که نیاز است بجای افزایش تولید، زنجیره ها را تکمیل کنیم. وی یادآور شد: یکی از راه‌هایی میانبری که به اقتصاد استان کمک می کند، خوشه‌های کسب و کار است که باید در مدار کسب و کار وارد شوند.منوچهری بیان کرد: در سال 1400 کهگیلویه و بویراحمد رتبه اول تورم را با 48 درصد داشته، ولی در سال 1402 از رتبه اول تورم به رتبه 8 آمد؛ ولی نرخ تورم استان از 47 درصد به 51 درصد افزایش یافت.
مشاور اقتصادی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج اظهار کرد: کاهش و مهار تورم و رونق تولید در سطح زندگی مردم و در نرخ خدمات که به آنها ارائه می‌شود قابل سنجش است و با تبریک ،بنر و گرامی داشت شعار سال، نمیتوان در وضعیت معیشت مردم تغییری ایجاد کرد.
وی تاکید کرد: برای ایجاد تحول و تحقق شعار سال، بخش خصوصی و دولتی باید دست به دست هم دهند تا شاهد بهبود معیشت مردم و ارتقا اقتصادی استان باشیم.

اقتصاد، همپای سیاست وفرهنگ رشد نداشته

در پایان نشست و بعد بیان نکته نظرات و ارائه پیشنهادات مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی، معاون امور اقتصادی استانداری در جمع‌بندی مطالب عنوان شده، گفت: انقلاب و نظام مقدس برکات زیادی داشته و در این سال‌ها شاهد پیشرفت در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و… بودیم، اما متاسفانه در زمینه اقتصادی نتوانستیم همپای دیگر مولفه‌ها پیشرفت داشته باشیم.
سید احسان عسکری، برنامه محوری را از راه‌های برون رفت از شرایط موجود و ارتقا سطح اقتصادی جامعه دانست و اظهار کرد: برای رسیدن به این مهم، نیاز به همکاری بیش از پیش بخش خصوصی و دولتی است.
  • نویسنده : مهناز جلالی