روز عرفه، فرصتی برای تضرع و نیایش در درگاه خداوند
روز عرفه، فرصتی برای تضرع و نیایش در درگاه خداوند

روزعرفه از روز‌های پرفضیلتی است که زمینه و بستر مناسب برای بهره‌مندی هرچه بهتر از برکات الهی آماده است.

به گزارش امید دنا  روز عرفه از اعیاد بزرگ است، اگر چه عید نامیده نشده است، عرفه روزی است که حق تعالى، بندگان خود را به عبادت و اطاعت خویش فرا خوانده و سفره گسترده جود و احسان خود را براى ایشان گسترانیده و ایشان را به آمرزش گناهان و پوشانیدن عیب هایشان وعده فرموده است.
خداوند متعال در این روز به سه مکان و سه گروه از انسان‌ها، توجه ویژه دارد:- کربلا و زائران امام حسین (ع)- صحرای عرفات (در نزدیکی مکه) و حجاج بیت الله- هر جا از دنیا که دستی به سوی او بلند شود و دلی بشکند.
همچنین روایت است که جبرئیل هنگامی که مناسک حج را به ابراهیم می‌آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت: «عرفت؟» یعنی «یاد گرفتی؟» و او پاسخ داد آری. لذا به این نام خوانده شد و نیز گفته‌اند سبب آن این است که مردم در این روز و جایگاه به گناه خود اعتراف می‌کنند و بعضی آن را به جهت تحمل صبر و رنجی می‌دانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد، چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی و تحمل است.
«عرفات» نام صحرایی وسیع و هموار در دامنه کوهی بنام «جبل الرحمه» است که در جنوب شرقی مکه قرار دارد.
گفتنی است که خداوند سرزمین مقدس عرفات را که حوادث مهمی در طول تاریخ به خود دیده است، برای ضیافت و پذیرایی از حجاج مقرر کرده و سفره انعام و اکرامش را در دامنه جبل الرحمه گسترانیده و از عموم زائران دعوت فرموده است تا در زمان و روز معین بر گرد خوان نعمت بی دریغش بنشینند و از لطف بیکران الهی برخوردار شوند.
زائران خانه خدا، در غروب همین روز از عرفات به مشعرالحرام می‌روند و خود را برای سایر مناسک پرشکوه حج آماده می‌کنند.

نهم ماه ذی الحجة معروف به روز عرفه است.

مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان در خصوص ویژگی‌ها و اعمال این روز نقل کرده است:«روز نهم، روز عرفه و از اعیاد بزرگ است، گرچه به اسم عید نامیده نشده و روزی است که خدا بندگانش را به عبادت و طاعت خویش دعوت کرده و سفره‌های جود و احسانش را برای آنان گسترده و شیطان در این روز خوارتر و حقیرتر و رانده‌تر و خشمناک‌تر از روزهای دیگر است؛

 

روایت شده: که حضرت زین العابدین (علیه‌السلام) در روز عرفه صدای گدایی را شنید که از مردم درخواست کمک می‌کرد، به او فرمود: وای بر تو، آیا در این روز از غیر خدا درخواست می‌کنی؟! و حال آنکه برای بچه‌های در رحم، در این روز امید می‌رود که احسان خدا شامل حالشان گردد و سعادتمند شوند.
برگزاری دعای عرفه در بقاع متبرکه استان
حجت الاسلام قاسم مومنی شاد معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه دعای عرفه در ۱۲ بقعه متبرکه شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود، گفت: این دعا همزمان از ساعت ۱۷ روز چهارشنبه در بقاء متبرکه شاخص شهرستان بویراحمد از جمله امامزاده عبدالله (ع)، امامزاده مختار (ع)، امامزاده قاسم (ع) شهرستان بویراحمد برگزار می‌شود.

حجت الاسلام قاسم مومنی شادافزود: همچنین دعای عرفه در امامزادگان بی بی خاتون (س) در شهرستان مارگون نیز برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین در شهرستان باشت نیز دعای عرفه در امامزاده سید محمد سرآبیز (ع) و در شهرستان گچساران در امامزاده جعفر علیه السلام برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه دعای عرفه در شهرستان کهگیلویه در امامزاده ابوعمران موسی یا امامزاده میرسالار (ع) و امامزاده سید محمود (ع) برگزار می‌شود، اضافه کرد: همچنین دعای عرفه در شهرستان چرام در امامزاده علی علیه السلام و امامزاده بی بی رشیده (س)، در شهرستان بهمئی دعای عرفه در امامزاده ابراهیم اسدالله (ع) و در شهرستان دنا در امامزاده محمود درب کلات (ع) این دعا را خواهیم داشت.
حجت الاسلام مومنی شاد گفت: دعای عرفه به صورت ویژه در امامزاده علی علیه السلام شهرستان چرام با حضور آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی، نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری، مسئولان و مردم برگزار می‌شود.
برگزاری دعای عرفه در مناطق مختلف استان
حجت‌الاسلام سید رضا افتخاری از برگزاری دعای روح‌بخش عرفه در تمام شهرستان‌های استان در روز چهارشنبه هفتم تیرماه خبر داد و گفت: دعای عرفه در شهرستان گچساران ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه در گلزار شهدا برگزار می‌شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد افزود: این مراسم در یاسوج (مرکز استان) ساعت ۱۷ در تپه شهدای گمنام برگزار می‌شود.
وی  ادامه داد: مراسم دعای عرفه در شهرستان دنا راس ساعت ۱۷ در یادمان شهدای گمنام و در باشت در ساعت ۱۷:۳۰ در مصلای این شهر و همین ساعت هم در مصلای شهر لنده، چرام و مسجد شهیدان جشان‌زاده لیکک و میدان مرکزی شهر دهدشت برگزار می شود.