تعریض و آسفالت جاده ارتباطی چرام به چاسخار آغاز شد
تعریض و آسفالت جاده ارتباطی چرام به چاسخار آغاز شد

جاده ارتباطی چرام به چاسخار نزدیکترین راه به منطقه سردسیر چرام است به طوری که از شهر چرام تا منطقه سردسیری و گردشگری چاسخار حدود ۳۳ کیلومتر است که البته این جاده کوهستانی و دارای شیب های به شدت تند و جاده هایی تنگ و پر از سنگ لاخ بود به طوری که فقط ماشین های مجهز می توانستند از این مسیر عبور کنند.

به گزارش امیددنا به نقل ازصبح زاگرس؛ جاده ارتباطی چرام به چاسخار نزدیکترین راه به منطقه سردسیر چرام است به طوری که از شهر چرام تا منطقه سردسیری و گردشگری چاسخار حدود ۳۳ کیلومتر است که البته این جاده کوهستانی و دارای شیب های به شدت تند و جاده هایی تنگ و پر از سنگ لاخ بود به طوری که فقط ماشین های مجهز می توانستند از این مسیر عبور کنند.
در صورتی که عشایر و روستاییان مناطق سردسیر چرام بخواهند از مسیر جاده سرفاریاب و جوخانه به مناطق سردسیر بروند باید بیش از ۸۰ کیلومتر را طی مسیر کنند که بخشی از این مسیر نیز شیب های تند، خاکی و دارای دست انداز های فراووانی است.
به دلیل نزدیکی جاده چرام به چاسخار از سالهای ۱۳۹۵ چندین بار با کمک ماشین آلات شرکت نفت بحث بازگشایی و تعریض این جاده های خاکی در دستور کار قرار گرفت اما به علت کوهستانی بودن برخی مشکلات به خصوص در فصل زمستان همچنان پا برجا بود که از سال ۱۴۰۱ بحث بازسازی، بهسازی، تعریض و آسفالت جاده ارتباطی چرام به چاسخار بطول بیش از ۵ کیلومترآغاز شد و حدود ۲ کیلومتر آن اجرا و آسفالت شد.
اما عملیات اجرایی در کیلومتر ۲۰ جاده چرام به چاسخار که یکی از نقاط حادثه خیز و دارای توپوگرفی خاص و دارای شیبی تند و همچنین سنگ لاخ های فراوان است از یک ماه گذشته مشکلات زیادی را برای عشایر، روستاییان و حتی گردشگران فراهم کرده است.
با توجه به کوهستانی بودن منطقه و شیب های تندی که در این منطقه وجود دارد برای سرعت در اجرای عملیات با انفجار بخش زیادی از مسیر مسدود شد که متاسفانه حجم زیاد خاکبرداری، وضعیت خاص توپوگرافی منطقه و از جمله شیب های تند و از همه مهمتر ضعف پیمانکار در تامین دستگاه های مناسب راهسازی موجب شد که مدت زیادی این جاده ارتباطی بسته باشد و مشکلات زیادی را برای عشایر، روستاییان، زنبورداران و باغ داران این منطقه فراهم کند.
زمانی یکی از کسانی که در منطقه سردسیر دارای باغ و کلونی زنبور عسل است، گفت: می دانیم که عملیات اجرایی در مناطق کوهستانی مشکلاتی دارد اما با توجه به اینکه در فصل تابستان بیشترین عبور و مرور مردم منطقه از این جاده صرت می گیرد ضرورت دارد که در کوتاهترین زمان جاده باز شود.

وی افزود: چندین هفته این جاده بسته بود که مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده است به طوری که در این مدت خسارت زیادی به زنبورها و باغ های ما وارد شده است.
چند نفر از عشایر منطقه نیز همگی از روند طولانی مسدود شدن جاده گلایه داشتند و اعلام کردند که در این مدت برای تامین مایحتاج خانواده تا محل مسدود شدن با ماشین کرایه ای می آمدیم و پس از آن باید وسایل را با مشقت فراوان و با پای پیاده به خانواده برسانیم که این کار سخت و طاقت فرساست.
بیژنی پیمانکار جاده چرام به چاسخار در این خصوص به خبرتگار صبح زاگرس گفت: متاسفانه وضعیت کوهستانی منطقه باعث شد که بحث اجرای این چند دویست متر از مسیر طولانی شود.
وی افزود: خاکبرداری از بالادست موجب می شد که جاده پایین دست مسدود شود و از طرفی به خاطر شرایط منطقه ماشین آلات کمی حاضر به کار در منطقه بودند.
بیژنی ادامه داد: جاده هم اکنون باز است و مردم منطقه می توانند عبور کنند اما از گردشگران می خواهم با توجه به مشکلاتی وجود دارد فعلا از این مسیر تردد نداشته باشند چون برای عبور هر وسیله نقلیه با توجه به باریک بودن معابر در شرایط کنونی در فعالیت دستگاه های راهسازی اخلال وارد می شود و این خود موجب طولانی شدن زمان عملیات اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه حجم عملیات خاکبرداری زیادی داشتیم، عنوان کرد: جاده باز شده و مردم منطقه می توانند از این مسیر تردد داشته باشند و در صورت تامین اعتبار حداکثر در دو ماه آینده عملیات اجرایی به پایان می رسد.
فرماندار چرام با بیان اینکه عملیات اجرایی این راه روستایی از سال ۱۴۰۱ با اعتباری بیش از ۹۳میلیارد ریال آغاز شد، گفت: در این پروژه مسافتی در حدود پنج هزار و پانصد متر را به پیمانکار برای اجرای عملیات زیرسازی، خاکریزی و خاک برداری و همچنین آسفالت واگذار شد.
سید عبدالرحمان توفیقیان افزود: از این مقدار حدود ۳ کیلومتر آسفالت شده و در حال حاضر مردم از آن استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه در طول دو هزار و پانصد متر باقی مانده عملیات خاکبرداری در حال انجام است، ادامه داد: حجم عملیات خاکبرداری بسیار وسیع بوده است و با توجه به کوهستانی بودن مسیر هنگام خاکبرداری به جاده پایین دست ریخته می شود که این امر موجب زمانبر شدن عملیات اجرایی شده است.
توفیقیان گفت: با توجه به فراهم شدن ماشین آلات راهسازی امیدواریم دیگر جاده بسته نشود و مشکلی برای عشایر و روستاییان منطقه به وجود نیاید.
گفتنی است اقلیم سردسیری شهرستان چرام، در مناطقی معروف به چاسخار و کوه اشکر و در پایین دست در مناطق سرسبز سرکرته، امامزاده گلبهار، محمودآباد، آبشار الوان طسوج، انجگونک، امامزاده جعفر و چهل‌چشمه واقع گردیده که سالانه میزبان گردشگران زیادی از سایر مناطق کشور است.