دولت سیزدهم به شهرستان دنا به عنوان عروس جنوب ایران و قطب گردشگری کشور ظرف ۲ سال گذشته برای اجرای بیش از ۴۰۵ طرح شاخص و پیشران در حوزه های مختلف و با اختصاص ۲۲ هزار میلیارد ریال این منطقه را در مسیر توسعه پایدار قرار داده است.

شهرستان دنا با جمعیتی حدود ۴۲ هزار نفر (بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵) به مرکزیت شهر هشت هزار نفری سی سخت در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع است.

شهرستان دنا در شمال استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی بالای ۱۵ هزار و ۷۷ کیلومتر مربع واقع شده است که از شمال با شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری، از شرق با شهرستان سمیرم استان اصفهان، از جنوب و جنوب غربی با شهرستان بویراحمد و از غرب با شهرستان مارگون همسایه است.

شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا به عنوان عروس جنوب ایران یکی از گردشگرپذیرترین نقاط سردسیری کشور در فصل گرما است، جاذبه های بدیعی همچون تفرجگاه کوه گل، آبشار و چشمه نمک ، دامنه های پرجاذبه مهمترین زیستگاه حیات وحش کشور پارک ملی دنا چشم انداز ویژه ای به منطقه بکر و خوش آب و هوابخشیده است.

وجود باغ های فراوان و تولید انواع میوه سردسیری با کیفیت بسیار عالی نظیر سیب، هلو، آلو، گردو، و تاکستان های انگور، شهر سی سخت را علاوه بر قطب گردشگری به قطب تولید میوه در جنوب کشور نیز تبدیل کرده است.

 

رئیس جمهور به استان پروژه های مهمی همچون محور یاسوج به سی سخت، ۲ تونل به طول های بیش از ۷۰۰ و ۸۰۰ کیلمتر، کلنگ زنی بزرگترین پل قوسی کشور، بیمارستان سی سخت، جاده ترانزیتی یاسوج به سمیرم و غیره پیشنهاد و بسیاری از آن ها تکمیل و یا در مراحل پایانی هستند.

شهرستان دنا با ۴۰۵ گام تحولی دولت در مسیر تحول

اجرای ۹۱ پروژه عمرانی و اقتصادی در هفته دولت

 

فرماندار دنا گفت: این شهرستان قطب گردشگری جنوب کشور، قطب کشاورزی استان و قطب صنایع دستی استان است که این مثلث سه گانه ماهیت اقتصادی دارند و پروژه های اجرایی شهرستان هم در این مسیر قرار گرفته اند.

درخشان زاده افزود: هفته دولت امسال ۹۱ پروژه در سطح این شهرستان با اعتبار هفت هزو ۳۶۰ میلیارد ریال افتتاح و کلنگ زنی شد که ۲۲ مورد کلنگ زنی و ۶۹ مورد افتتاحی و اکثریت ماهیت اقتصادی داشتند و برای کمک به رفع مشکلات مردم، ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم بسیار تاثیر گذار بودند.

وی بیان کرد: امسال تعداد پروژه های هفته دولت نسبت به سال گذشت رشد بیش از ۳۵ درصدی داشته است که چشمگیر بوده است.

فرماندار دنا اضافه کرد: ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار محل سفر نخست و دوم رئیس جمهور برای توسعه زیرساخت های دنا قرار داده شده است که مقدار زیادی از اعتبارات دور اول جذب شده است.

۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار محل سفر نخست و دوم رئیس جمهور برای توسعه زیرساخت های دنا قرار داده شده است که مقدار زیادی از اعتبارات دور اول جذب شده است.

شهرستان دنا با ۴۰۵ گام تحولی دولت در مسیر تحول

روایت مهمترین پروژه های دنا در دولت سیزدهم

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساخت مرکز پیشرفته بیمارستانی پاتاوه یکی از دغدغه های چندین ساله مردم این شهرستان بوده است که با دستور وزیر بهداشت و درمان مقرر شده مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال به این پروژه اختصاص داده شود تا پروژه در کمترین زمان ممکن احداث شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساخت مرکز پیشرفته بیمارستانی پاتاوه یکی از دغدغه های چندین ساله مردم این شهرستان بوده است که با دستور وزیر بهداشت و درمان مقرر شده مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال به این پروژه اختصاص داده شود تا پروژه در کمترین زمان ممکن احداث شود.

سید علی احمدزاده عنوان کرد: کلنگ بیمارستان سی سخت که مطالبه جدی مردم منطقه بوده نیز در دولت سیزدهم بر زمین زده شده و اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ابراز کرد: همچنین در این دولت کلنگ احداث بزرگترین پل قوسی کشور با اعتبار اولیه پنج هزار میلیارد ریال به زمین زده شده که مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال برای ساخت پروژه هزینه می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: بهسازی و آسفالت ۲۸ روستا در سال گذشته تاکنون انجام شده که می توان از آن به عنوان یک نهضت آسفالت در این شهرستان نام برد.

وی ادامه داد: ۱۴ کیلومتر نیوجرسی از ابتدای حوزه استحفاظی شهرستان دنا تا سرتنگ توت نده با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال برای نخستین بار انجام شده که پیش از این منطقه مذکور به قتلگاهی برای مسافران مبدل شده بود اما اکنون ۸۵ درصد میزان تصادفات این منطقه کاهش یافته است.

احمدزاده ادامه داد: در حوزه کشاورزی نیز پنج ایستگاه پمپاژ هر کدام بالای ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت اجرایی شد و گام های خوبی در بهسازی کانال های کشاورزی، ایجاد صنایع تبدیلی و غیره برداشته شده است.

تکمیل جاده یاسوج- سی سخت؛ آغازگر مسیر تحول

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهر ماه سال ۱۴۰۰، در سفر رییس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل جاده یاسوج به سی سخت به عنوان یک طرح زیربنایی مصوب شد که اکنون هشت کیلومتر آن افتتاح شده است.

وی بیان کرد: طرح های بسیاری در حوزه آبرسانی و رفع تنش آبی در این شهرستان انجام گرفته که در همین هفته دولت تقویت ایستگاه پمپاژ آب ۱۸ روستای دارای تنش آبی در سادات محمودی با جمعیت هشت هزار نفر انجام گرفت.

احمدزاده تصریح کرد: بهسازی جاده سی سخت به کوه گل تا محل چشمه سردو در قالب ایجاد دیوار حائل، زیرسازی و آسفالت و جدول کشی با ۷۲میلیارد ریال مهمترین طرح گردشگری اجرا شده شهرستان دنا در دوران فعالیت دولت سیزدهم در شهرستان دناست.تکمیل اردوگاه گردشگری روستای توریستی کریک در۲ مرحله از دیگر طرح های گردشگری این مدت در شهرستان است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ۹۵میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت گردشگری این شهرستان در دولت سیزدهم هزینه شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۹۸ درصد روستاهای دنا تحت پوشش شبکه اینترنت هستند و همچنین ۹۸ درصد روستاها گازرسانی شده اند.

این شهرستان به دلیل وجود منابع آب و پوشش انبوه باغ های میوه، در بخش کشاورزی و توسعه باغ ها یک موقعیت و زیرساخت ویژه دارد و بخش زیادی از نیروی فعال شهرستان در بخش کشاورزی ،دام وطیور طرح های شیلات و باغها مشغول کار هستند.

پارک ملی و منطقه حفاظت‌ شده دنا به طول۸۰ کیلومتر ، طولانی ترین رشته کوه زاگرس است که کوهنوردان نامدار جهان این رشته کوه را آلپ ایران نام نهاده اند، دنا دارای ۴۹ قله با ارتفاع بالاتر از چهارهزار متر است.

بیش از ۱۶۵ گونه جانوری از جمله دوزیستان و خزندگان، آبزیان و انواع پرندگان نادر جهان در منطقه حفاظت شده دنا زیست می کنند.

جمعیت شهرستان دنا بر اساس آخرین سرشماری در سال ۹۵ حدود ۴۲ هزار نفر برآورد شده اما هم اینک به حدود ۴۵ هزار نفر رسیده است.

بیش از ۳۲ هزار نفر از جمعیت این شهرستان روستایی هستند و این خیل جمعیت روستایی در یک شهرستان توجه ویژه مسیولان در ایجاد زیرساخت ها و رفع مشکلات آن ها را می طلبد تا شاهد مهاجرت این روستاییان نباشیم.

دنا چهارمین شهرستان از لحاظ جمعیت میان شهرستان های ۹ گانه استان است.

۲ هزار و ۵۵۰ گونه گیاه دارویی در این استان وجود دارد که یک هزار و ۲۵۰ گونه آن در دناست.۳۶ درصد شهرستان دنا به عنوان مناطق حفاظت شده معرفی شده این در حالی است که متوسط کشوری ۱۳ درصد است.

دنا دومین شهرستان در کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تولید محصولات باغی از جمله انگور، گردو، هلو و دیگر محصولات سردسیری است