کمبود فضای آموزشی چالشی اساسی و پاشنه آشیل آموزش در شهرستان بویراحمد محسوب می شود که همچون زخمی بر پیکره آموزش و پرورش و کیفیت آموزشی نمایان است و عدالت آموزشی را با کلاس های بالای ۴۰ نفر ظرفیت و مدارس ۲ نوبته تهدید می کند.

طبق اعلام متولیان امر در حوزه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، وضعیت فضای آموزشی در شهرستان بویراحمد به ویژه شهر یاسوج بحرانی است چرا که در برخی از کلاس های درس شمار دانش آموزان به بیش از ۴۰ نفر افزایش می یابد.

کمبودهای فضای آموزشی علاوه بر مرکز شهر در مناطق پیرامونی همچون “بَلهزار”، “مادوان” و “سرآبتاوه” نیز محسوس است و با توجه به نرخ رشد جمعیت این استان به تدریج به بحرانی در این حوزه تبدیل بدل شده است.

این تعدد جمعیت دانش آموزان و معلمان را دچار نوعی فرسایش می کند که امکان پرسش و پاسخ و سنجش و ارزیابی دانش آموزان را مختل می کند و آموزش دهنده و آموزش گیرنده را در طول یک سال آموزش دچار فرسایش می کند.

رئیس آموزش و پرورش بویراحمد می گوید: هرساله بیش از سه هزار دانش‌آموز به آمار دانش آموزی شهرستان بویراحمد افزوده می‌شود و لذا شهرستان نیازمند تامین تجهیزات جدید آموزشی است.

سرجمع سرانه فضای آموزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به میانگین کشوری نرمال است به گونه ای که سرانه فضای آموزشی کشور ۵.۲ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد پنج درصد است اما سرانه فضای آموزشی در شهرستان بویراحمد تنها ۳.۳ درصد است.

کمبود فضای آموزشی و تجهیزات مدارس زیبنده نیست

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج، گفت: بحران فضای آموزشی در استان به خصوص شهرستان بویراحمد نامناسب است و تعجب می کنم چرا سیاست ها و تدابیر در رفع این بحران کارساز نیست.

آیت‌الله سید نصیر حسینی افزود: زیبنده نیست که دانش آموز ما فضای آموزشی، ورزشی، آزمایشگاهی و تجهیزات کارکاهی مناسب نداشته باشد چرا که لازم است بجای هزینه هایی که بی رویه در جاهایی دیگر انجام می شود برای رفع مشکلات آموزشی بکار گرفته شود.

وی تاکید کرد: همه ما اهمیت آموزش و پرورش را می دانیم ولی در عمل به درستی اقدام نمی کنیم چرا که سرمایه های علمی ما از مسیر آموزش و پرورش عبور می کنند متاسفانه توجه کافی به آموزش و پرورش نشده است.

 

استان نیازمند نگرش نو در توسعه فضاهای آموزشی است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که به دلیل جانمایی نکردن مناسب در سطح شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج با کمبود فضای مدارس مواجهیم که در این زمینه نگرانی‌هایی وجود دارد.

سید علی احمدزاده افزود: مناطق محروم زیادی در استان وجود دارد که فضاهای آموزشی آنها در وضعیت بحرانی است که نگرش جدیدی می خواهد.

وی تاکید کرد: عقب ماندگی آموزش و پرورش در خدمت رسانی آموزشی،ناشی از همین نگاهها و شیوه های نادرست محاسبه سرانه فضای آموزشی است که مطابق با وضعیت استانی ما نیست و بهتر اینست که سرانه دانش آموزان بر اساس ضریب محرومیت، محاسبه شود.

رفع چالش کمبود فضای آموزشی نیازمند همت خیران

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در یک سال اخیر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال کمک خیرین حقیقی و حقوقی به استان جذب شده و حدود یک سوم مدارس تحویلی استان کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت خیرین بوده است.

سید رضا حسینی نیک افزود: در خصوص فضای آموزشی در شهرستان بویراحمد با بحران مواجه هستیم و در سفر دوم رئیس جمهور با استان کهگیلویه و بویراحمد هشت مجتمع آموزشی پیشنهاد داده‌ایم که در حال بررسی هستند و از خیرین انتظار می رود برای شروع ساخت مجتمع های بزرگ با مشارکت سازمان کمک و همراهی کنند.

وی تاکید کرد: ۴۸۵ مدرسه با ۸۲۰ کلاس درس سنگی و ناایمن در استان وجود دارد، ۶۱ مدرسه در همین راستا برای سال‌های ۱۴۰۲ و ۴۰۳ در سفر دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شده که بر اساس اولویت تخریب و بازسازی شوند.

حسینی نیک بیان کرد: بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال در سفر دوم رئیس جمهور برای نوسازی مدارس استان مصوب شده است که از این میزان چهار هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای مدارس سنگی و ناایمن، ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل دو خوابگاه دخترانه و پسرانه دانشگاه فرهنگیان، ۱۵۰ میلیارد ریال جهت تکمیل اردوگاه شهر سی سخت و ۳۰۰ میلیارد ریال برای آغاز عملیات اجرایی هنرستان فنی شهرستان مارگون اختصاص داده شد.

مدرسه محیطی برای یادگیری و تربیت نسل آینده است و هر گونه سرمایه گذاری در آموزش و بهبود زیرساخت های آن به رشد و تعالی جامعه منجر خواهد شد.

نیاز است برنامه مدونی برای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی در این استان و به ویژه شهرستان بویراحمد و مناطق عشایری استان تدوین شود.

با این میزان افزایش تعداد دانش آموز باید شاهد انفجاری بزرگ در افزایش شمار محصلان مدارس استان باشیم و تا پیش از اینکه دیر نشده آموزش و پرورش باید علاج واقعی برای این درد مزمن پیدا کند.

همیاری و مشارکت دستگاه ها و ارگان ها و خیران برای امر مدرسه سازی، بدون شک رفاه و آسایش دانش آموزان را برای تحصیل در پی خواهد داشت.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت،هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه است.

حدود ۱۷۲ هزار دانش آموز در بیش سه هزار و ۱۸ آموزشگاه شهری، روستایی و عشایری و زیر نظر ۱۴ هزار معلم تحصیل می کنند.

از این تعداد دانش آموز، ۱۲هزار در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند. از کل دانش آموزان استان، ۴۹ درصد از آنها را دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل می دهند.

اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مصوب کردند تعداد کلاس‌های بالای ۴۰ دانش آموز تا پایان برنامه هفتم به صفر برسد.

بر اساس این برنامه و مصوبه مجلس مقرر شد که سرانه فضای آموزش و پرورش مدارس ۶.۱ متر مربع به ازای هر دانش آموز باشد. نسبت دانش آموز به مربی امور تربیتی به ازای هر ۱۵۰ دانش آموز یک مربی باشد همه مدارس بالای ۷۵ دانش آموز هم باید یک مربی تربیتی داشته باشند به ازای هر ۲۸۰ دانش آموز یک معلم ورزشی حضور داشته باشد ۵۰ درصد کلاس ها هوشمند و فناورپایه شوند.

برنامه هفتم توسعه چه می گوید؟

بر اساس برنامه هفتم توسعه و تصویب نمایندگان باید شمار کلاس های بالای ۳۵ نفر در دوره ابتدایی به صفر برسد.

دانش آموزان دارای یک مهارت شغلی یا هنری که موفق به دریافت گواهینامه از وزارت آموزش و پرورش باشند به ۶ میلیون نفر برسد و حداقل ۲.۵ نمره به معدل دانش آموزان متوسطه دوم افزوده شود دانش آموزان هم حداقل یک بار در سال بتوانند در اردوهای آموزشی فرهنگی شرکت کنند.

وی سهم آموزش و پرورش از بودجه های سنواتی در طول برنامه هفتم را ۱۵ درصد عنوان و بیان کرد: در ماده ۸۸ این لایحه، وزارت آموزش و پروش مکلف شده تا سند جامع نیروی انسانی اعم از استخدام تا بازنشستگی را ظرف ۶ ماه از تصویب برنامه هفتم، طراحی کرده و به تصویب هیأت دولت برساند. معنای آن این است که کل مباحث مربوطی به جذب، استخدام، آموزش ضمن خدمت و بازنشستگی معلمان را خود وزارت آموزش و پرورش تهیه می کند.