گره های ترافیکی شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهمترین چالش های شهری به ویژه در فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه ها برای شهروندان است که افزون بر تلف شدن وقت شهروندان منجر به بازی با اعصاب و روان آنان نیز می شود.

در طول سال تحصیلی، هر روز صبح ساعت هفت تا هشت صبح و بعد از آن هم ساعت ۱۱ تا ۱۴عصر شهر یاسوج ترافیک سنگینی را تجربه می‌کند به طوری که عبور و مرور در برخی مناطق شهر و خیابان‌های اصلی به کندی صورت می گیرد.

البته گره های ترافیکی این شهر که جمعیت آن بنا بر برخی آمارها به ۲۵۰ هزار نفر رسیده است ، به مدارس محدود نمی شود بلکه در نیمه دوم سال هم که یاسوج میزبان شمار زیادی گردشگر از سراسر کشور است شهروندان با چنین معضلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.

آن طور که کارشناسان راهور می گویند: جانمایی بد برخی مدارس، مشکلات هندسی بعضی از میدان ها، کمبود پارکینگ در سطح شهر، کمبود تقاطع های غیرهم سطح، کم عرض بودن خیابان‌ها از دلایلی است که ترافیک‌ سنگین را در خیابان های یاسوج رقم می‌زند.

گلایه های شهروندان

یکی از شهروندان ساکن شهر یاسوج با اشاره به اینکه در حد فاصل میدان شهید فهمیده تا بولوار بویراحمد چندین مدرسه وجود دارد که این امر باعث ترافیک زیادی به ویژه در هنگام ظهر می شود گفت که نیاز است مسوولان برای ساماندهی این آموزشگاه ها اقدام کنند.

حسین علیزاده افزود: مشکلات ترافیکی شهر یاسوج به نبودن زیرساخت ها محدود نمی شود بلکه خودروهای دوره گرد میوه فروش از دیگر مواردی است که باعث بروز ترافیک می شوند که مسوولان می توانند بدون نیاز به هزینه ای برای آن برنامه ریزی کنند.

گره گشایی از مشکلات ترافیکی یاسوج ، نیازها و برنامه ها

یکی دیگر از شهروندان یاسوجی گفت: شهرداری یاسوج با احداث پل سوم به رفع گره های ترافیکی در مسیر دسترسی به بیمارستان امام سجاد (ع) اقدام کند تا برخی مشکلات ترافیکی در حوزه شرقی شهر یاسوج برطرف شود.

 

کورش حسن زاده با یادآوری گردشگرپذیر بودن یاسوج تاکید کرد: تلاش برای رفع گره های ترافیکی در این شهر ، گامی کوچک برای رفاه مسافرانی است که مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را برای سیر و سیاحت انتخاب می کنند.

راهکارهای کارشناسان

رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارد که مرتفع شدن مشکلات ترافیکی شهر یاسوج نیازمند توسعه زیرساخت هایی مانند پارکینگ های عمومی، ایجاد تقاطع های غیرهم سطح، ساماندهی دست فروشان و اصلاح شکل هندسی برخی بولوار هاست.

سرهنگ جابر پیوست با اشاره به اینکه یاسوج تنها مرکز استانی است که یک فضا برای پارک حداقل ۱۰۰دستگاه خودرو ندارد ، تاکید کرد: تعیین تکلیف طرح احداث پارکینگ طبقاتی که با مشارکت تامین اجتماعی در حال ساخت بوده و هم اکنون عملیات اجرایی آن متوقف شده نخستین نیاز گشودن گره های ترافیکی شهر یاسوج است.

وی تصریح کرد که خریداری زمین های منطقه سروک برای اتصال پل چهارم بشار به جاده قدیم شیراز ضرورت دیگری است که برای حل ترافیک یاسوج باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

پیوست عنوان کرد که اجرای طرح مطالعات ترافیکی برای مناطقی مانند اکبرآباد و نجف آباد از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند بستر را برای مرتفع شدن مشکلات ترافیکی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد مرتفع کند.

برنامه های شهرداری برای گره گشایی از ترافیک

سرپرست شهرداری یاسوج می گوید برای ایجاد تقاطع های غیر هم سطح نیاز است مطالعات امکان سنجی صورت گیرد.

 

سجاد بهرامی تاکید کرد که پارسال با یک مشاور برای اجرای این طرح توافق شد اما به علت نبودن پول نقد از انجام کار صرف نظر کرد.

 

وی ابرازامیدواری کرد امسال با پیش بینی اعتبار برای به سرانجام رساندن طرح مطالعاتی احداث تقاطع های غیر هم سطح در این شهر برنامه ریزی شود.

شهردار یاسوج تصریح کرد که براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است اصلاح هندسی میدان های جهاد، آریوبرزن و امام حسین (ع) در شورای ترافیک مصوب شود تا وارد فاز عملیاتی شود.

وی عنوان کرد که ایجاد پایانه حمل و نقل درون شهری از دیگر نیازهای شهر یاسوج است که باید برای آن اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه پل چهارم بشار ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد عنوان کرد:تزریق اعتبار برای به سرانجام رساندن آن نیاز دیگری است که نیازمند هم افزایی بیشتر مسوولان با شهرداری است.

بهرامی ابراز کرد که امسال۳۰میلیارد ریال به تکمیل طرح پل چهارم بشار اختصاص یافت که با استفاده از منابع مالی شهرداری ۲ برابر این میزان اعتبار برای آن هزینه شد.

وی تعمیر و سرویس چراغ ها و تابلوهای راهنما و رانندگی از برنامه های در دست اجرای شهرداری در حوزه ترافیکی است.