کهگیلویه وبویراحمد با وجود همه ظرفیت ها و قابلیت های منحصر بفرد بویژه در حوزه های نفت و انرژی، منابع طبیعی، کشارزی، گردشگری ، آبزِی پروری ، گیاهان دارویی و محط زیست اما همواره کمبود زیرساخت ها، منابع و امکانات مانع از شکوفایی این استعدادها و پیوند آنها با اقتصاد، معیشت و رفاه مردم این خطه شده است.

مردم قدرشناس این دیار اگرچه در طول سالیان متمادی و ظرف بیش از چهار دهه گذشته شاهد خدمات و اجرای طرح های مهم و کلان در حوزه های گوناگون بوده اند اما گودال ها آنقدر عمیق ، عمق مشکلات و نارسایی ها و همچنین فاصله میان خواسته ها تا تحقق آنها آنچنان زیاد بوده است که این خدمات آنگونه که باید برای اهالی این مناطق چندان قابل ملموس نیست.

کهگیلویه وبویراحمد گرچه قدمتی به وسعت تاریخ دارد اما محرومیت های عمیق و مشکلات زیرساختی تا حد قابل ملاحظه ای بر سایر ظرفیت ها و استعدادهای این منطقه سایه افکنده است.

کهگیلویه و بویراحمد استانی زرخیز، سرشار از گنجینه های ارزشمند و توسعه محور در ابعاد گوناگون اما درعین حال دردهای مُزمن از گذشته،چالش های نهفته و محرومیت های عمیق و تاریخی دارد که برای عبور از این تنگناها نگاهی توسعه مدارانه و توجهی در خور از سوی دولتمردان سیزدهم می طلبد.

پیوند نخوردن گردشگری با معیشت مردم با وجود ظرفیت هایی مانند جاذبه های طبیعی،تاریخی و هوای پاک یکی از مهمترین نیازهای کهگیلویه و بویراحمد است که در بسیاری از موارد مغفول مانده است،

این خطه که دومین استان نفت خیز کشور است و معادل ۲۰ درصد از تولید نفت و گاز کشور را داراست اما آنچنان که باید و شاید از این ظرفیت برای ایجاد واحدهای تولیدی استفاده نشده است.

 

۴۰ درصد گونه گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که استان در این زمینه در کشور رتبه اول را دارد به طوری که وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در استان، یکی از ارزشمندترین ثروت های ناشناخته در این سرزمین زرخیز بشمار می رود اما زیرساخت های بهره وری از این ظرفیت همچنان فراهم نیست.

عبور از حاشیه ها و تنگ نظری ها

نماینده ولی فقیه در دیداری صمیمی با کارکنان ایرنا مرکز یاسوج با تیزبینی و اشراف کامل به برخی از مسایل و مهمترین چالش ها و دغدغه های فراروی توسعه این استان بر ضرورت همدلی، هم افزایی و عبور از تنگ نظری ها و وسعت دید و حمایت از همه داشته ها و سرمایه ها در حوزه های مختلف تاکید کرد.

آیت‌الله حسینی بر ضرورت اطلاع رسانی شفاف و هدفمند در کنار نقدهای دلسوزانه و تمرکز بر شکوفایی ظرفیت ها و همچنین نظارت صحیح بر عملکرد مسوولان و دفاع از حقوق مردم به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مدیران در عرصه های مختلف هم تاکید کرد.

 

آیت الله سید نصیر حسینی تاکید کرد که خبرگزاری جمهوری اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد با اطلاع رسانی به موقع در موضوعات مختلف به ویژه سفر دوم رییس جمهور از رسانه های نقش آفرین موفق و اثربخش در استان بوده که می تواند در مسیر برجسته سازی مطالبات مردم پیشگام باشد

 

وی تصریح کرد: تبیین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف به ویژه محرومیت زدایی از خدمات این رسانه است که جای قدردانی دارد.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ورود به موقع خبرگزاری جمهوری اسلامی و جریان سازی خبری به ویژه در موضوعاتی مانند بالگرد فوریت های پزشکی از محورهای مطالبه گری این رسانه بوده است که مصداقی بر تلاش همه جانبه برای توسعه استان است.

ضرورت فراهم کردن زمینه جذب سرمایه گذار

آیت الله سید نصیر حسینی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره نیازهای توسعه استان گفت که نظام جمهوری اسلامی خدمات ارزشمندی در استان انجام داده که نمونه هایی از آن در سفر دوم رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد در بهره برداری از طرح های بزرگی چون جاده پاتاوه به دهدشت،کارخانه پتروشیمی گچساران و احیای کارخانه قند از نمونه های آن است اما به علت عمق محرومیت ها هنوز نیازمند تلاش برای ساختن زندگی آیده آل هستیم.

 

وی بیان کرد:فراهم کردن زیرساخت های جذب سرمایه گذار به منظور رونق اشتغال و تولید مهمترین نیاز کهگیلویه و بویراحمد است.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای تحقق این امر ابتدا پروازهای فرودگاه های استان باید به شکل حداقل روزی ۲ بار محقق شود.

آیت حسینی همچنین اتصال کهگیلویه و بویراحمد به راه آهن را از دیگرنیازهای توسعه استان دانست و افزود: ایجاد این زیرساخت ها به جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۸۰ جاذبه طبیعی، ۸۷۰ هزار هکتار جنگل،هوای پاک و طبیعت چهار فصل ظرفیت های بسیار خوبی برای گردشگری دارد تاکید کرد: در صورت افزایش زیرساخت های سفرهای هوایی و ریلی ضمن کمک به جذب سرمایه گذاران زمینه رونق صنعت گردشگری و ایجاد هزاران شغل فراهم می شود.

سدآبریز

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد احداث سد آبریز در کهگیلویه با مزایای چونکنترل سیلاب های مخرب از دیگر نیازهای توسعه استان است.

تاکید بر شکوفایی داشته ها و عبور از تنگ نظری ها

عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های تشنه شهرستان‌های کهگیلویه و چرام که مورد تاکید وزیر وقت نیرو در سفر مهرماه سال ۹۸ به این استان بود.

با ساخت این سد، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت‌های شهرستان‌های کهگیلویه و چرام انتقال می‌یابد.

 

مطالعات فاز اول و دوم این طرح از سوی منابع آب اجرایی شده است. این سد با ارتفاع ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی اجرا می‌شود.

بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت‌های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد. سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های کهگیلویه و چرام پیش بینی شده است شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.

سد آبریز با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.

توسعه واحدهای تولیدی حامل های انرژی

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری این مساله مهم که بهره برداری از کارخانه پتروشیمی از شاهکارهای دولت سیزدهم بوده که امسال به ثمر نشسته است گفت: تکمیل کارخانه های پتروشیمی پلیمر و کارخانه پتروشیمی دهدشت از دیگر ضرورت های بالندگی استان با توجه به ظرفیت های نفتخیزی منطقه است.

وی ساخت مینی پالایشگاه دهدشت و پتروپالایش گچساران را موجب رونق تولید و اشتغال در شهرستان های نفتخیز دانست و از آن مسوولان خواست برای تحقق آن اهتمام داشته باشند.

پیشتر رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمدگفته بود که استان با وجود داشتن ۱۴ رودخانه دایمی و پنج هزار حلقه چشمه آب شیرین و ۸۷۰هزار هکتار جنگل ظرفیت های خوبی برای راه اندازی دانشکده منابع طبیعی دارد که تاکنون مغفول مانده است.

محسن فرزین خاطرنشان کرد: نبودن پژوهشکده بلوط و دانشکده گیاهان دارویی از دیگر چالش های استان برای شکوفایی ظرفیت های مغفول منابع طبیعی در استان است.

انتخابات

آیت الله حسینی گریزی به انتخابات مجلس شورای اسلامی در یازدهم اسفند ماه امسال هم زد و از خبرگزاری جمهوری اسلامی و سایر رسانه های ارتباط جمعی دلسوز نظام جمهوری اسلامی خواست در راستای جلب مشارکت مردم تلاش کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: حضور گسترده مردم برای انتخاب نماینده های شایسته گام بلندی به سوی توسعه پایدار است.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج گفت: رای دادن وظیفه عمومی و شرعی است و با رای ندادن چیزی حل نمی شود، انتخابات مظهر اراده ملت ملت در سرنوشت خویش است و بی شک کسی که تصمیم نگیرد و اراده نکند به طور حتم برایش تصمیم می گیرند.

آیت الله سید نصیر حسینی اظهار کرد: جامعه همچون کشتی است که همه سرنشینان کشتی باید احساس مسئولیت کنند. وی افزود: انتخابات پایه انتخاب و اراده ما در سرنوشت است.چنانچه انتخاب مردم از سر آگاهی و دلسوزی باشد طبیعتا افرادی که در مسند قرار می گیرند درست عمل می کنند.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج تصریح کرد: حضور در انتخابات به معنای احساس مسئولیت در مورد کشور در زمینه اقتصاد، فرهنگ و سیاست آن است.

آیت الله حسینی تاکید کرد: مردم باید اظهار نظر کنند تا دیگران نتوانند برای آن ها تصمیم بگیرند.نظام مربوط به همه است و متعلق به قشر خاصی نیست و همه حق رای دارند. وی ابراز کرد: امنیت و شغل ما مرهون امنیت موجود در کشور است و به هیچ کسی ظلم نمی شود.

آیت الله سید نصیر حسینی تاکید کرد: ما باید معیارهایمان حق باشد و ببینیم که شاخصه های انقلابی مان به کدام نامزد می خورد.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج ادامه داد: قبیله خودش ارزشمند است اما نباید در انتخابات دخیل داده شود. به گزارش ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

 

تعداد ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس کهگیلویه و بویراحمد با افزایش قابل توجهی نسبت به دوره های گذشته همراه بوده است. در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، تعداد نامزدهای ثبت نامی در این استان ۹۳ نفر بود که در این دوره به ۱۷۴ نفر افزایش یافته است.

آسیب های اجتماعی

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد آسیب های اجتماعی چون طلاق در از نگرانی های خود اعلام کرد و افزود: از بین رفتن قبح طلاق که سال های گذشته در بین خانواده های عشیره ای مرسوم بود جای خود را به عادی انگاری این مساله مهم دانست.

وی با اشاره به آسیب های اجتماعی آینده فرزندان طلاق گفت:جوانان در انتخاب همسر دقت بیشتری داشته باشند.

آیت الله حسینی تصریح کرد: تیراندازی در محافل عروسی و عزا را از سنت های غلطی دانست که نیازمند فرهنگ سازی و آگاهی بخشی بیشتری است.

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی در یاسوج نیز در این نشست گفت: حفظ حریم افراد در اطلاع رسانی و صداقت در گفتار از رویکردهای این خبرگزاری است.

حمید جهان افزود: مطالبه گری برای احقاق حقوق مردم استان از دیگر رویکردهای مهم خبرگزاری جمهوری که در چندین گزارش خبرنگاران یاسوج نتیجه بخش شد.

وی بیان کرد: تزریق اعتبار برای معلولان پس از گزارش ایرنا با عنوان زندگی سخت ولیچرنشینی از جمله این گزارش ها بوده است.