پایداری شبکه برق برای ساکنان برخی از مناطق دور دست و محروم جنوب کهگیلویه و بویراحمد از برکات اجرای طرح خط دو مداره برق رسانی ایستگاه سرپری، دهدشت به دیشموک به عنوان یکی از مصوبات سفر رییس جمهور به استان است که در مراحل پایانی تحقق قراردارد.

براساس یکی از مصوبات سفر نخست رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد عملیات اجرایی طرح احداث خط دو مداره برق رسانی ایستگاه سرپری، دهدشت به دیشموک در سال ۱۴۰۰ آغاز شد و اکنون فاز اول آن تکمیل و فاز دوم آن در مراحل پایانی عملیات اجرایی قرار دارد.

اجرای این طرح به منظور پایداری شبکه برق ۱۲ هزار خانوار متشکل از ۴۸ هزار نفر در مناطق کهگیلویه،چاروسا و دیشموک در دستور کار قرار گرفته است.

اجرای فاز کوهستان خط دو مداره برق رسانی ایستگاه سرپری، دهدشت به دیشموک با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه به دشواری و در برخی موارد با استفاده از چهارپایان انجام گرفت که آن را به یکی از منحصر به فردترین پروژه های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است.

آخرین مراحل پیشرفت فیزیکی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:خط ٣٣ کیلوولت ٢ مداره کوه پات شهرستان دهدشت با هدف ارتقای پایداری شبکه و بهبود ولتاژ شهر دیشموک پیش بینی شده است.

محمد مرادی اظهار داشت:احداث این خط دو مداره به طول سه کیلومتر در منطقه کوهستانی و سخت گذر با ارتفاع۲ هزار متری از سطح دریا با اعتباری بیش از ١٦٠ میلیارد ریال در مراحل پایانی قرار دارد.

وی با اشاره به تکمیل مرحله نخست طرح خط ٣٣ کیلوولت دهدشت به دیشموک به طول ٢٥ کیلومتر افزود: برای احداث فاز کوهستانی این طرح در مجموع ٧٤ دکل فلزی ١٥ و ١٢ متری پیش بینی شده بود که تاکنون بیش از ٥٠ مورد آن نصب و مرحله حفر چاله و انتقال یراق تجهیزات با وجود سخت گذر بودن منطقه انجام شده است.

 

مدیرعامل شرکت توزیع برق کهگیلویه و بویراحمد منحصر به فرد بودن از نظر نوع تجهیزات و ارتفاع نصب در حوزه شبکه توزیع برق از جمله احداث دکل های فلزی و کار در ارتفاع بیش از ۲ هزار متری از سطح دریا را از ویژگیهای این طرح برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سهم حدود ٧٤ درصدی مناطق گرمسیری استان در پیک بار تابستان، بهبود ولتاژ؛ افزایش پایداری شبکه و قابلیت مانور شبکه در مواقع بروز حوادث و بحران های طبیعی در شهر دیشموک از مزایای ویژه این طرح است.

مرادی طول شبکه اجرایی در بالا دست تونل کوه پات را ۳.۵ کیلومتر دانست و گفت: یکی از اولویت های اصلی سرعت بخشیدن به روند اجرای آن است.

 

وی تصریح کرد:با توجه به مشکلات افت ولتاژ برق در قلعه رئیسی و دیشموک اجرای این طرح نقش مهمی در تامین برق پایدار این بخش ها خواهد داشت.

مزایای اجرایی طرح برق دو مداره سرپری، دهدشت به دیشموک

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت:پایداری شبکه برق ۱۲ هزار خانوار متشکل از ۴۸ هزار نفر مناطق کهگیلویه،چاروسا و دیشموک از مزایای مهم طرح دومداره برق رسانی به ایستگاه سرپری، دهدشت به دیشموک است.

مرادی اظهار داشت:تامین برق سد آبریز و کارخانه پتروشیمی دهدشت از دیگر برکات بهره برداری از این طرح است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:احداث شبکه فشار متوسط به طول۷۹ کیلومتر ،نصب یکهزار و ۱۰۰ اصل پایه فشار متوسط، ۱۲ دستگاه دکل فلزی یا تاور از بخش های مهم این طرح است.

تعداد مشترکان برق در دیشموک و قلعه رییسی بیش از هشت هزار و ۶۲۰ مشترک شهری و روستایی است.

۲ بخش چاروسا و دیشموک جمعیتی بالغ بر ۴۸ هزار نفر و دارای ظرفیت‌ها و توانمندی های بسیار خوبی می‌باشند .

شهرستان کهگیلویه با جمعیتی بیش از ۱۳۲ هزار و ۲۳۰ نفر دارای چهار شهر، چهار بخش و ۱۰ دهستان است.