معرفی ۲۱نفر از عاملان آتش‌سوزی‌ها به مراجع قضایی/ اعتبارات بخش مقابله با آتش‌سوزی کم است/ تشکیل تیم‌های کشیک و واکنش سریع در استان
معرفی ۲۱نفر از عاملان آتش‌سوزی‌ها به مراجع قضایی/ اعتبارات بخش مقابله با آتش‌سوزی کم است/ تشکیل تیم‌های کشیک و واکنش سریع در استان

در جلسه بررسی وضعیت آتش سوزی‌های عرصه های طبیعی کهگیلویه‌وبویراحمد و راهکارهای مقابله با آن به میزبانی نماینده ولی فقیه در استان، مدیران کل مدیریت بحران، منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست و مسئولان جهاد کشاورزی به ارائه گزارش و اعلام کمبودها و درخواست‌های خود پرداختند.

نیکروز، مدیرکل مدیریت بحران استانداری ضمن اشاره به وجود حدود ۹۰ درصد از مساحت استان در قالب جنگل و مرتع و نقش مهم استان در زاگرس و کشور، اذعان کرد: بارندگی‌های فصل زراعی باعث تراکم پوشش گیاهی شده و البته برخی از بیماری‌ها و آفات را نیز از بین برد.

وی تصریح کرد: در پی تراکم پوشش گیاهی، طی امسال بخشی از جنگلها و عرصه‌های طبیعی استان تحت تاثیر حریق قرار گرفت که عمدتا وزش باد نیز باعث تشدید آتش سوزی‌ها شد.

نیکروز با اشاره به اینکه طی ۷۲ ساعت، ۴ فقره آتش سوزی در شهرستان باشت به وقوع پیوست، تاکید کرد: بخاطر شرایط توپوگرافی منطقه عملیات، اطفا حریق نیز با مشکلاتی روبرو بود، از جمله اینکه در یکی از این آتش سوزی‌ها بیش از ۶ ساعت پیاده‌روی انجام شد تا نیروها به خط آتش رسیدند.

نیکروز با اعلام اینکه علت آتش سوزی‌های استان انسانی است (بعضی موارد سهوی، مواردی عمدی و برخی نیز بر اثر آتش سوزی بقایای گیاهی مزارع)، اظهار کرد: شناسایی و برخورد قضایی با عاملان آتش سوزی‌ها در دستور کار دستگاه امنیتی و قضایی قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران با تاکید بر اینکه این اداره، نقش هماهنگی بین ادارات را برای مقابله با آتش سوزی‌ها دارد، بیان کرد: متاسفانه اعتبارات بخش مقابله با آتش سوزی کم است و باید افزایش یابد.

وی همچنین بر اهمیت ترویج و فرهنگ سازی حفاظت از طبیعت و پیشگیری از آتش سوزی از طریق صداو سیما و رسانه ها، تریبون نماز جمعه و … تاکید کرد.

سعید جاویدبخت، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز شمایی کلی از وضعیت جنگلها و مراتع استان را بیان کرد و گفت: بخاطر بارش‌های امسال، پوشش گیاهی خوبی را در سطح جنگلها و مراتع استان شاهد هستیم که متاسفانه آتش سوزی‌ها را نیز در پی داشته است.

جاویدبخت با بیان اینکه سازماندهی و تجهیز نیروها را در سطح استان و شهرستان‌ها با تشکیل تیم های کشیک و تیم‌های واکنش سریع انجام داده‌ایم، عنوان کرد:  وجود توپوگرافی خاص، مناطق کوهستانی و صعب‌العبور که گاهی تا هشت ساعت پیاده روی تا رسیدن به خط آتش وجود دارد، عملیات اطفا حریق را با مشکل روبرو می کند.

وی با تاکید بر اینکه  این امر لزوم استقرار بالکرد در استان را روشن می سازد، گفت: ۶۶۰ هزار هکتار عرصه‌های بحرانی را در سطح استان شناسایی کردیم و در امر پیشگیری و اطفا حریق با کمبود منابع مالی، تجهیزات و نیروی انسانی مواجهیم، به نحوی که منابع استانی و ملی نمی‌تواند نیاز ما را تامین کند.

جاویدبخت عنوان کرد؛ انتظار می رود که در شورای برنامه‌ریزی برای تجهیز نیروها و ماشین آلات، بکار گیری نیروی انسانی در امر دیدبانی و اطفا حریق، مجوز و منابع مالی تامین شود.

وی از شناسایی و معرفی ۲۱ نفر از عاملان آتش سوزی‌های استان  به مراجع قضایی خبر داد و افزود:  نیاز هست برخورد جدی و موثری با خاطیان صورت گیرد.