دستور بر زمین مانده رهبری در کهگیلویه‌وبویراحمد/  چشم انتظاری ۳۰‌ساله عشایر سرگچینه برای اجرایی شدن دستور رهبری+ فیلم
دستور بر زمین مانده رهبری در کهگیلویه‌وبویراحمد/  چشم انتظاری ۳۰‌ساله عشایر سرگچینه برای اجرایی شدن دستور رهبری+ فیلم

 در تور رسانه‌ای با عنوان" پسینی با عشایر" که عصر دیروز پنجشنبه به همت حوزه هنری کهگیلویه‌وبویراحمد و با حضور رئیس کارگروه تلفیقی حوزه هنری کشور برگزار شد، عشایر این منطقه از کمبودها و مشکلات‌شان گفتند و خواستار رسیدگی مسئولان بودند.

به گزارش خبرنگار امیددنا، عشایر این منطقه نداشتن آب و جاده دسترسی مناسب را به عنوان  مهمترین  مطالبات خود از دولت مطرح کردند.

تعدادی از عشایر منطقه از فروش گوسفندانشان، بخاطر نبودن آب  گفتند و اظهار کردند که این درد وقتی بزرگتر می‌شود که در سال ۷۳ که مقام معظم رهبری به استان سفر داشتند در دیدار با عشایر، دستور تامین آب عشایر این منطقه را صادر کردند.

آنها می‌گفتند بعد از دستور رهبری، چاه عمیقی حفر شد، منبعی بزرگ احداث گردید، اما هنوز بعد از گذشت۳۰ سال که زیر ساخت اصلی کار فراهم شده، آب به عشایر نرسیده است. آنها از مسئولان گلایه‌مند بودند که  در سایه بی ‌توجه مسئولان، به خواسته‌های به حق‌  آنها رسیدگی نمی‌شود.

زندگی بدون پیشینه فرهنگی، تهی است

در ادامه این تور رسانه‌ای، رئیس حوزه هنری استان با اشاره به اینکه در طرح تحول جدید در حوزه هنری، به دنبال ضریب دادن به هویت و فرهنگ عشایری هستیم، گفت:‌ ما در حال گذر از زندگی عشیره‌ای به زندگی شهری هستیم، اما بدون توجه به فرهنگ و منش زندگی عشایری، جامعه‌ای تهی از فرهنگ و پیشینه تلقی می‌شویم.

شریف اسلامی تصریح کرد: بهون، زیست اقتصادی و به طور کلی شیوه و نوع زندگی عشایری،‌‌ واجد ارزش‌هایی، مانند مهمان‌نوازی، ایثار و فداکاری، مشارکت و تعاون، ظلم ستیزی و… است که نیاز به تببین دارند تا حفظ شوند.

وی خاطر نشان کرد: ما به دنبال این نیستیم که مردم به صحرا بروند و چادری برپا کنند و به این شیوه زندگی کنند، هدف ما حفظ فرهنگ، هویت و هنر عشایری است که در زندگی جامعه شهری به کار گرفته شود.

به صدای شما برای حل مشکلات، ضریب می‌دهیم

رئیس کارگروه تلفیقی حوزه هنری کشور نیز با تاکید بر لزوم حفظ فرهنگ و منش زندگی عشایری، رسانه را زبان گویای مردم دانست و گفت: با تلاش رسانه، مسائل و چالش‌های عشایر به تهران و مسئولان می‌رسد.

فواد عبدالعلی‌پور با بیان اینکه ما این آمادگی را داریم که به صدای شما ضریب بدهیم تا شنیده شود، بیان کرد: وقتی به موضوع و مسئله‌ای ضریب ملی داده شود، به حل مسئله منتهی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تا وقتی مسئله‌ای مطرح نشود، نمی‌توان به حل آن امیدوار بود، خاطر نشان کرد: برای حل هر چالش و مسئله‌ای نیاز است ابتدا طرح موضوع شود.

عبدالعلی‌پور تصریح کرد: وقتی مشکل و چالش، در فرایند قانونی و با روش اصولی و قاعده‌مند، طرح مسئله شد، زمینه حل آن، فراهم می‌شود.

رئیس کارگروه تلفیقی حوزه هنری کشور با بیان اینکه میدان داری بیان مشکلات به عهده رسانه است، تاکید کرد: ما از هیچ تلاشی برای ضریب دادن به صدای شما مضایقه نمی کنیم.

به گزارش امید دنا، شاهنامه‌خوانی و صرف شام در کنار عشایر ، از دیگر برنامه‌های جذاب این تور بود.