دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چرام در پیامی روز خبرنگار را به اهالی رسانه را تبریک گفت

به گزارش پایگاه  «تحلیلی خبری» امید دنا در متن پیام تبریک  دادستان  شهرستان  چرام امده است

بسمه تعالی
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:«قُلِ الحَقَّ و لا تأخُذکَ فِی اللَّهِ لَومَةُ لائمٍ»، حق را بگویید و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراسید.(کنزالعمّال، ح 43555)
امروزه اخبار به نیازی ضروری برای همه تبدیل شده است. اطلاعات و اخباری که رسانه ها به مردم ارائه می کنند در اندیشه و احساسات و نیز در سبک و شیوه زندگی آنها موثر است. خبرنگاران که بدنه اصلی رسانه ها را تشکیل می دهند از میان هزاران رویداد کوچک و بزرگی که هر شبانه روز در سراسر دنیا روی می دهد دست به انتخاب می زنند. آنچه تحت عنوان خبر از رسانه پخش می شود، در اصل حاصل انتخاب ها و تصمیم گیری های آنهاست. در واقع خبرنگاربا صرف وقت گرانبهای خویش و گزینش از میان هزاران رویداد با جمله بندی ها، ترکیب صدا و تصویر و عناصر خبری ارائه می نماید. گزارشگر حلقۀ واسطه بین حکومت و مردم است و جامعه او را حلقۀ واسط خود با حقایق می داند. نقش خبرنگار و عملکرد او در گزارشگری به لحاظ اهمیتی که رسانه ها در انتقال اخبار و رویدادها، وقایع و افکار عمومی جامعه به مخاطبان دارند و به عنوان مولد، نقشی اصلی، محوری و بسیار حساس است. لذا يكي از اصول اخلاق حرفه اي خبرنگاري، دستيابي و ارائه اطلاعات و اخبار سازنده و مفيد و موثق است و به تعبیر قرآن حکیم قول سدید باید داشته باشند. قول سدید، سخنی است که هم راست و صحیح باشد(اشتباه نباشد)، و هم «دقیق» باشد؛ شما گاهی می‌توانید راست بگویید، ولی «بخشی» از یک حقیقت را بیان کنید و با آن، مردم را به اشتباه بیندازید یا می‌توانید زمان گفتن یک سخن درست را نابه‌جا انتخاب کنید و مردم را گمراه کنید و می‌توانید بدون زدن قید و حاشیۀ لازم به یک سخن صحیح، با آن سخن صحیح، مردم را گمراه کنید.
یک خبرنگار موفق ارزش های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی جامعه خود را به خوبی می شناسد ، نيازهای مخاطبان مختلف را درک می کند و در پی برآورده کردن اين نيازها از راه های مناسب هستند.
دست‌ اندركاران رسانه بايد بدانند خبرنگاری شغلی معمولی برای ارتزاق نيست بلكه يك رسالت اجتماعی برای آگاهی بخشی به جامعه است و در این مسیر بر دشواری ها و ناملایمات فراوانی روبه خواهند شد.

اینجانب ضمن گرامیداشت روز خبرنگار و تقدیر از مجاهدت و شجاعت دست اندرکاران حوزه خبر و خبررسانی که حق محوری، حق طلبی و حق گویی را سرلوحه کار خود قرار داده اند، از ایزد منان برای تلاشگران این عرصه سلامت جان و نفس، سعادت و سرافزاری و همچنین توفیق در تداوم هدایتگری کارشناسانه جامعه و کشورمان را مسئلت دارم و تا زمان حضور در شهرستان چرام همانند دوران چند ساله سپری شده، حمایت قاطع از اقدامات روشنگرانه و قانونمند و در چارچوب رسالت خبری و منافع عامه مردم شریف شهرستان چرام توسط اصحاب رسانه، اعلام می نمایم.

سجاد آذریتون
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چرام