کمبود مدرسه در بویراحمد جدی است
کمبود مدرسه در بویراحمد جدی است

کمبودهای فضای آموزشی در بویراحمد و افزون بر مرکز شهر یاسوج در مناطق پیرامونی همچون "بَلهزار"، "مادوان" و "سرآبتاوه " نیز محسوس است و با توجه به نرخ رشد جمعیت به تدریج به بحرانی در زمینه فضای آموزشی تبدیل شده است که نوسازی مدارس کهگیلویه وبویراحمد برای پیشگیری از این امر برنامه هایی در دست اجرا دارد.

شهرستان بویراحمد نیمی از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد را در خود جای داده و براساس آخرین آمار آموزش و پرورش استان، شمار دانش آموزان این شهرستان نزدیک به ۷۴ هزار نفر اعلام شده است.

هر سال تحصیلی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به شمار دانش آموزان مدارس شهرستان بویراحمد اضافه می شود و سالانه باید دست کم ۷۰ مدرسه با توجه به ورود این تعداد دانش آموز مهاجر به مرکز استان در یاسوج و حومه ساخته شود تا فضای آموزشی به میزان نرمال برسد.

 

دولت برای خروج شهرستان بویراحمد از بحران فضاهای آموزشی برنامه های کوتاه مدت و بلند مدتی دارد که تحقق آن می تواند به برون رفت از این چالش مهم کمک کند.

در حال حاضر۵۳۴ مدرسه شامل ۳۴۹ مدرسه ابتدایی و ۱۰۵ آموزشگاه متوسطه اول و ۵۹ مدرسه متوسطه دوم، ۱۰ مدرسه فنی و حرفه ای و ۱۰ مدرسه هنرستان در شهر یاسوج پذیرای دانش آموزان است که شمار زیادی از کلاس های درس با حضور شمار زیاد دانش آموزان به علت کمبود فضای فیزیکی برگزار می شود.

چشم انداز آینده مدارس در شهرستان بویراحمد

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد می گوید: برای خروج شهرستان بویراحمد از مشکلات و کمبودهای فضاهای آموزشی برنامه های کوتاه مدت و بلندمدتی در دست انجام است.

کمبود مدرسه در بویراحمد جدی است

رضا حسینی نیک تاکید کرد: با توجه به کمبود زمین برای احداث مدرسه در شهر یاسوج ساخت آموزشگاه های سه کلاسه جانبی در مدارسی که سازه آنان استحکام لازم را دارد در دستور کار قرار گرفته است

وی تاکید کرد: براساس این طرح مدرسه های سه کلاسه در حیاط آموزشگاه های پرجمعیت دریاسوج یا محله های مسکونی حومه این شهر ساخته می شود.

وی ابراز کرد:امسال ساخت چنین مدارسی در مناطقی مانند اکبرآباد، نره گاه،مزدک و مادوان با مشارکت خیران مدرسه ساز آغاز شد که همه این طرح ها در مهر ماه سال ۱۴۰۳ تحویل آموزش و پرورش داده می شود.

حسینی نیک بیان کرد: راه حل اصلی برون رفت شهرستان بویراحمد از بحران فضای آموزشی ساخت مجتمع های بزرگ آموزشی است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سفر دوم رییس جمهور شهید به استان ساخت ۱۲ مجتمع بزرگ آموزشی در استان مصوب شده تاکید کرد: هشت مورد از این طرح ها در شهرستان بویراحمد پیش بینی شده است.

وی با یادآوری این نکته که ۱۰ هزار میلیارد ریال برای بهبود زیرساخت های آموزشی کهگیلویه وبویراحمد در سفر دوم به تصویب رسید ابرازامیدواری کرد: با تحقق این اعتبار تحول چشمگیری در بهبود فضاهای آموزشی استان ایجاد شود.

سایه مهر خیران بر سر دانش آموزان بویراحمدی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت:یک نیکوکار احداث مجتمع بزرگ آموزشی با اعتبار یکهزار میلیارد ریالی در حاشیه شهر یاسوج (منطقه سرابتاوه) را تعهد کرده است.

کمبود مدرسه در بویراحمد جدی است

حسینی نیک افزود: تفاهم نامه ساخت این مجتمع بزرگ آموزشی در قالب فضاهای آموزشی،خوابگاهی و ورزشی با خیرنیکوکار بسته شده است.

ضرورت مشارکت بیشتر دولت و خیران برای توسعه فضاهای آموزشی در شهرستان بویراحمد

در شرایطی که کمتر از یک ماه تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده اگرچه مدیرکل نوسازی مدارس کهگیلویه وبویراحمد می گوید تلاش می شود که هیچ دانش آموزی به علت کمبود فضای آموزشی از تحصیل باز نماند اما می توان پیش بینی کرد امسال هم مانند سال های گذشته شاهد برگزاری کلاس های درس با جمعیت بیش از ۴۰ نفر در شهر یاسوج و برخی مناطق پیرامونی باشیم.

اگرچه فرضت تا آغاز سال تحصیلی بسیار کمتر از آن است که حتی در صورت وجود امکانات و اعتبار لازم بتوان این معضل را مرتفع کرد اما می توان با تلاش بیشتر برای به حداقل رساندن چالش فضای آموزشی در مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد دست کم تا میانه های سال تحصیلی جدید اقدام های اثربخشی برداشت.

از آنجا که اهمیت کیفیت تعلیم و تربیت و نقش فضاهای آموزشی استاندارد و ایمن بر هیچ کسی پوشیده نیست به نظر می رسد خانواده های کهگیلویه و بویراحمدی هر کدام با تامین بخش اندکی از امکانات حتی به اندازه خرید یک صندلی می توانند در کنار مسوولان و خیران گام های ارزنده ای برای کمک به پویایی آینده سازان فردا در کهگیلویه وبویراحمد بردارند.