به گزارش پایگاه خبری تحلیلی امیددنا،رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان در جلسه بررسی خسارت های وارده ناشی از بیماری کرونا به زیر بخشهای کشاورزی، صنعت، گردشگری و حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه حوزه کشاورزی خط مقدم امنیت غذایی است گفت: با شیوع بیماری کرونا محدودیت‌هایی در بخش کشاورزی مانند […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی امیددنا،رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان در جلسه بررسی خسارت های وارده ناشی از بیماری کرونا به زیر بخشهای کشاورزی، صنعت، گردشگری و حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه حوزه کشاورزی خط مقدم امنیت غذایی است گفت: با شیوع بیماری کرونا محدودیت‌هایی در بخش کشاورزی مانند تردد کشاورزان، حمل و نقل محصولات ،جابجایی کلنی های زنبورعسل، فروشگاههای عرضه کود وسموم ، افزایش هزینه های تولید و مسائل اساسی در کاشت داشت و برداشت به ویژه در مناطق گرمسیری را ایجاد شد.
الیاس تاج الدینی با اشاره به زمان کاشت درختان از اسفند ماه سال گذشته افزود: در این برهه نیز برای تردد کشاورزان و به کارگیری کارگر برای کاشت نهال موانعی ایجاد شد که همین امر مشکلاتی را در این حوزه به وجود آورد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: افت شدید قیمت محصولات کشاورزی و گلخانه ای مثل سبزی و صیفی جات ،کاهش قیمت شیر و دام و به خصوص گلخانه های گل رز که هیچگونه فروشی نداشته اند بیشترین خسارت را به فعالان این بخش وارد کرد.
تاج الدینی با اشاره به خسارت48 میلیارد و 239 میلیون تومانی ویروس کرونا به بخش کشاورزی،دامداری و پرورش ماهی و مرغ استان ادامه داد: ۲۸ میلیارد و ۶۱۴ میلیون تومان از این رقم خسارات وارد شده به گلخانه های استان بود و در بخش دام میزان خسارت ها ۳ میلیارد و ۳۷۵ میلیون تومان ، در حوزه پرورش ماهی ۱۱ میلیارد تومان و در بحث پرورش مرغ گوشتی هم پنج میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان خسارت وارد شده است.
وی با بیان اینکه برنامه‌هایی برای جبران خسارت ها از جمله استمهال قبض آب، برق و گاز در دست تدوین است گفت: پرداخت تسهیلات با افزایش دوره بازپرداخت، بخشودگی سود کارمزد و خرید محصولات تولیدی این واحدها از جمله دیگر برنامه های حمایتی دولت از بخشهای زیان دیده است.
معاون امور صنایع و معادن استان هم در این جلسه به مشکلات واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: بحث بازپرداخت تسهیلات قبلی، پرداخت بیمه تامین اجتماعی، پرداخت حقوق کارگران، مشکلات حمل و نقل محصولات به سایر استان‌ها و مالیات بر ارزش افزوده از مهم ترین چالشهای واحدهای صنعتی است.
فرامرزی به تاثیرات مخرب شیوع ویروس کرونا بر تولیدات هم اشاره کرد و افزود: بررسی میزان تولیدات بهمن ماه 98 تا فروردین ماه جاری در ۵۰ واحد منتخب در استان آغاز شد که با اعلام نتایج به سایر واحدها تعمیم داداه می شود.
وی اضافه کرد: رستوران ها ،مراکز تولید و عرضه غذاهای آماده ،بوفه ها، تالار ها،مراکز تولید و توزیع پوشاک کفش، آجیل فروشیها و آب میوه فروشیهای که از شیوع بیماری کرونا آسیب دیده اند می‌توانند از تسهیلات پیش بینی شده استفاده کنند.
سرپرست معاونت گردشگری میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هم با اشاره به خسارت 15 میلیارد و 245 میلیون تومانی ویروس کرونا به این بخش گفت: کهگیلویه و بویراحمد هر ساله مقصد گردشگران بسیاری از سراسر کشور بود که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا تمام برنامه های گردشگری در آن متوقف و منجر به وارد آمدن خسارات مهلکی به زیر ساختهای این صنعت در استان شد.
حسین پور با بیان اینکه تمام هتل ها ، مهمانپذیر ها ،مجتمع های گردشگری و اماکن گردشگری در این مدت تعطیل بودند ادامه داد : صنعت گردشگری یکی از بخش‌هایی است که به شدت تحت تاثیر کرونا قرار گرفت و خسارات زیادی را متحمل شد.
وی با تفکیک میزان خسارت ها افزود: در حوزه گردشگری شهرستان بویراحمد 6میلیارد تومان، باشت ۴۵۰ میلیون تومان، دنا ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ،گچساران ۲ میلیارد تومان ،بهمئی 300میلیون تومان ،کهگیلویه ۵۷۵ میلیون و چرام ۳۲۰ میلیون تومان خسارت وارد شده است.
حسین زاده همچنین میزان خسارت وارد شده به صنایع دستی را ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عنوان کرد.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز در این جلسه با بیان اینکه تمام رانندگان برون شهری در این مدت بیکار بودند گفت: ۵۰۰ راننده مسافربری در استان فعالیت دارند که به طور کامل بیکار شدند و ۷۳۰ دستگاه خودروی مسافر بر برون شهری ،۲۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس به همراه پایانه های برون شهری استان به طور کامل تعطیل شدند.
محمدی اضافه کرد :بیمه بیکاری که دولت اعلام کرد شامل راننده ها نمی شود چون بیمه خودپرداز دارند و تحت پوشش بیمه بیکاری دولت قرار نمی گیرند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هم گفت: با توجه به نامگذاری شعار سال باید همه تلاش ها در جهت رونق واحدهای تولیدی باشد و در قانون هم ظرفیت های تسهیلاتی برای واحدها در نظر گرفته شده که می‌توانیم برای رونق آنها از این تسهیلات استفاده کرد.
صمیمی دوست بیان داشت: در بحث خرید تضمینی محصولات از واحدهای تولیدی، به سررسید و اقساط تسهیلات یا دوره تمدید ارزش افزوده به واحدهای تحت پوشش مهلت داده شده تا بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.
وی همچنین به برآورد دقیق میزان خسارت ها اشاره کرد و افزود: باید میزان خسارت های ناشی از بیماری کرونا به طور دقیق برآورد شود تا تمهیدات لازم برای جبران این خسارت ها در نظر گرفته شود.

  • نویسنده : سیدعلیرضاکشاورز