در این پروسه فرمانداران نیز گلایه مندند که نقششان در شورای برنامه ریزی استان و کمیته‌های شهرستانی کاملاً تشریفاتی است و صرفاً موظف به اجرای تصمیمات از پیش اتخاذ شده می‌شوند.

پایگاه خبری امید دنا

عملکرد هر دولت به میزان عملکرد اجزای آن از جزء تا به کل بستگی دارد . در این بین استفاده از تخصص و نظرات تک تک می تواند پشتوانه ای خوب برای رسیدن مدیرانبه یک خروجی خوب و موثر باشد. یکی از مهمترین جلسات شورایی ، که می تواند نقش و جایگاه مدیران در تصمیم گیری ها را مشخص کند ، شورای برنامه ریزی است که در آن قاعدتا باید نظرات و برنامه های مدیران به میزان مسئولیت پاسخ گویی که در مقابل مردم دارند در در تصمیمات نهایی تاثیر گذار باشد.
با نگاهی به شورای برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد اما چنین برداشتی از حضور مدیران در این نشست ، نیست وقتی دبیر شورا و رئیس سازمان مدیریت آمار و ارقام اعتبارات را اعلام می کند و واکنش برخی مدیران خصوصا فرمانداران نمایانگر این موضوع است که این مدیران در واقع برای سیاهی لشکر و اعلام حضور در جلسه هستند و چندان نقشی در تصمیمات نهایی ندارند.
حضور صوری در یک نشست مهم! / وقتی مدیران سیاهی لشکر می شوند!
آنچه که در ادامه می خوانید گزارشی است از وضتیت شورای برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد.
نشست شورای برنامه ریزی و توسعه هر استان تبلور عملکرد مدیران دولتی، نمایندگان و همه دستگاه‌هاست و نشان می‌دهد هر مدیر در سالی که گذشته چه کرده و این فعالیت‌ها چه دستاوردی برای حوزه تخصصی اش داشته است.
همچون گذشته نشست شورای برنامه ریزی و توسعه کهگیلویه و بویراحمد روز دوشنبه در یاسوج برگزار شد نشستی که خیلی ها با خوشحالی به آن وارد و ناراضی از آن خارج شدند. همچون سال‌های گذشته فرمانداران لنده، بویراحمد، باشت، گچساران و دنا نسبت به محتویات آنچه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان ارائه شد اظهار بی اطلاعی کردند و همین نیز یکی از موارد مورد اعتراض فرمانداران بود که به عنوان نماینده ارشد دولت در شهرستان‌ها و کسانی که در جریان همه مسائل و اولویت‌های شهرستان‌ها هستند، در برنامه و بودجه ریزی نظرشان خواسته نشده است. اعتراض فرمانداران به نحوه بودجه ریزی استان تازگی ندارد و در سال‌های گذشته نیز بارها تکرار شده است.
این موضوعی است که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در توضیح آن می‌گوید: سازمان مدیریت که میرزا بنویس دستگاه‌ها نیست که خودشان تصمیم بگیرند و خودشان هم تخصیص دهند و بخشی از این صحبت‌ها خلاف قانون است زیرا بر اساس ماده ۴۴ ابلاغ ۲، توزیع فصل برنامه دستگاه‌ها به عهده شورای برنامه ریزی به عنوان عالی‌ترین نهاد تصمیم گیری و تصمیم سازی در استان است که این شورا بر اساس اولویت‌های توسعه، فصل بندی می‌کند.
حسن نوروزی تاکید می‌کند: کمیته برنامه ریزی شهرستان باید پروژه‌ها را در قالب همان سیاست‌های فصل انجام بدهد نه اینکه سیاست‌های شورای برنامه ریزی را به هم بزند.
وی یادآوری کرد کمیته تخصیص هم در استان داریم و استاندار رئیس کمیته و اداره اقتصاد و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعضای آن هستند. رسالت اصلی سازمان برنامه و بودجه تخصیص پروژه‌ای است و ما نمی‌توانیم اختیاری را که سازمان به موجب قانون به دست آورده به دیگران بدهیم و جایگاه سازمان را به تبادل موافقت نامه‌ها تقلیل دهیم.
حال این سوال پیش می‌آید که اگر آنچنان که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی می‌گوید همه چیز روال قانونی خود را طی می‌کند پس ایراد کار کجاست و چرا هر سال فرمانداران معترضند؟
آیا فرمانداران به برنامه و بودجه ریزی اشراف ندارند و یا اتفاق دیگری پیش آمده است.
برای اینکه بودجه استان تدوین شود سازمان مدیریت طبق قانون فقط با مدیران کل سر و کار دارد. این مدیران کل هستند که آمار و اطلاعات به سازمان مدیریت و برنامه ریزی می‌فرستند.
سازمان مدیریت از مدیران کل می‌خواهد طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی و اولویت‌های دستگاه خود را در هر شهرستان، برای هر سال مشخص کرده و اعلام کنند. به مدیران کل نیز توصیه شده که برای اولویت بندی از نظرات مدیران شهرستانی و فرمانداران استفاده کنند. چون هیچ الزام قانونی برای مدیران کل در استفاده از نظرات فرمانداران و مدیران شهرستانی وجود ندارد و صرفاً جنبه مشاوره دارد پس کمتر مدیر کلی حاضر به تقسیم دایره قدرت و اختیارات خود با فرمانداران و مدیران شهرستانی می‌شود و اینچنین فرمانداران به عنوان نماینده ارشد دولت در هر شهرستان از بودجه ریزی حذف می‌شوند.
در این پروسه فرمانداران نیز گلایه مندند که نقششان در شورای برنامه ریزی استان و کمیته‌های شهرستانی کاملاً تشریفاتی است و صرفاً موظف به اجرای تصمیمات از پیش اتخاذ شده می‌شوند.
البته فرمانداران تنها معترضان این نشست نبودند. معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز تصریح کرد در سه ماه تنها ۲ جلسه برای آسیب اجتماعی خودکشی در استان برگزار شده و دستگاه‌ها را ملکف به انجام کارهایی شده‌اند اما نه در اعتبارات هزینه‌ای و نه در سایر اعتبارات هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است.
محمد کاظم نظری تاکید کرد: از سال ۹۰ کتابخانه ای در مادوان ساخته شده و هر سال ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آن تصویب می‌شود و در نهایت هم تخصیص نمی‌شود.
موضوعی که نجفی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به آن اشاره کرد و گفت سالهاست ریالی اعتبار برای ساختمان اداره کل ارشاد در گلستان ۱۵ شهر یاسوج در نظر گرفته نشده است و این اداره کل ساختمان مجتمع فرهنگی هنری که متعلق به هنرمندان این شهر است را غصب کرده است.
رئیس دانشگاه یاسوج نیز تاکید کرد نباید اعتبار توازن را صرف پروژه‌های کوچک کرد و به جای آن باید همه با هم توافق کنند تا ۲ پروژه بزرگ و تأثیرگذار در توسعه استان اجرا شود.
اما ابهام در شاخص‌های بودجه ریزی از دیگر مشکلاتی است که در نشست شورای برنامه ریزی استان مورد بحث قرار گرفت. موضوعی که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در توضیح آن گفت: اطلاعات و آمار را ادارات کل برای سازمان ارسال می‌کنند و سازمان آنها را در فرمول‌هایی قرار می‌دهد و بر اساس آن تصمیم گیری می‌شود.
که البته ارائه چنین توجیهی در نشست شورای برنامه ریزی نکته عجیبی است زیرا چنین پاسخی نقش سازمان مدیریت و برنامه ریزی را در حد یک نرم افزار بدون انعطاف تقلیل می‌دهد و از سویی با این توضیح شورای برنامه ریزی نیز نشستی تشریفاتی می‌شود که همه اطلاعات آن از فرمول‌ها استخراج شده‌اند و نیاز به نظر و حضور انسان در آن نیست.
و عدم توجه به برنامه‌های توسعه استان در بودجه به عنوان سند کوتاه مدت نیز از دیگر مسائلی بود که مطرح شد. مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان گفت: با اینکه در اسناد بالادستی گردشگری از محورهای توسعه استان است اما از میان دستگاه‌هایی که اعتبارات گردشگری دریافت کرده‌اند این اداره کل تخصصی در رتبه ۲۴ قرار دارد که این نحوه بودجه بندی گردشگری استان را به جایی نمی‌رساند.
در این نشست مشکلاتی از سوی اعضا مطرح شد که در سال‌های گذشته نیز بارها تکرار شده بود اما ظاهراً عزمی برای پاسخگویی به آنها وجود ندارد.
  • منبع خبر : تابناک