خبرنگار معلول گچسارانی مانند همه همکاران خبرنگار خود برای رفع مشکلات مردم شبانه‌روز تلاش می‌کند

به گزارش امید دنا به نقل از خبرگزاری فارس  روز جهانی معلول هر ساله بهانه ای است برای یادآوری صبر و استقامت افرادی که توانستند با ایستادگی در مقابل مشکلات به جامعه نشان داده‌اند که خواستن، توانستن است.

معلولان افرادی هستند که بر اثر نقص جسمی یا ذهنی، اختلال قابل توجهی به طور مستمر بر سلامت و کارایی عمومی، و یا در شئون اجتماعی، اقتصادی و حرفه ای آنها به وجود می‌آید، به طوری که این اختلال از استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی وی بکاهد.

معلولان باید فرصت داشته باشند تا استعدادهای خود را رشد داده و آن را نه تنها برای خود بلکه برای جامعه بکار گیرند.

این افراد نیاز به ترحم ندارند بلکه باید استعدادها و قابلیت های آنها را دید و برای آنها ارزش قائل شد باید در مقابل معلولان همگی احساس مسئولیت داشته باشیم و بار سنگین رسیدگی به مشکلات آنان را فقط برعهده شخص، نهاد یا سازمان خاصی قرار ندهیم.

برای داشتن یک زندگی سرشار از آرامش، به فکر کسانی که در کنارشان زندگی می کنیم باشیم و این نکته را فراموش نکنیم که شاید روزی ما نیز طعم معلولیت را بچشیم.

معلولی که با تلاش خود خط بطلان بر محدودیت ها کشید

امین کاییدی شادگان یکی از معلولین موفق کهگیلویه و بویراحمدی  اظهار کرد: من مدیر سایت خبری کرونا نیوز متولد 1359شهرستان گچساران هستم که توانستم با توکل بر خدا و اراده آهنین در رشته مهندسی صنایع تحصیل کرده و به جامعه ثابت کنم یک معلول می تواند گاه موفق تر از افراد سالم جامعه باشد.

وی بیان کرد: سال‌هاست در عرصه خبر فعالیت دارم و از ناحیه پا دچار معلولیت بوده و متاهل و دارای یک فرزند دختر هستم.

کاییدی شادگان با اشاره به اینکه از سن 3 تا 4 سالگی بر اثر بیماری فلج اطفال معلول شدم عنوان کرد: تا سن 10 سالگی با عصا راه می رفتم و بعدها با وخامت معلولیتم به ویلچر نیازمند شدم و شروع به ویلچر رانی کردم.

وی گفت: از همان دوران در مسابقات ویلچررانی استان شروع به فعالیت ورزشی کردم و بعدها به مسابقات کشوری راه پیدا کرده و در کشور جمهوری اسلامی ایران چندین مقام اول تا سوم کشوری را بدست آوردم .

کاییدی شادگان خاطر نشان کرد: برای ورزشکار شدن یک معلول راه‌های زیادی وجود دارد در اوایل به سراغ رشته ویلچررانی رفتم و چهار مقام اول کشوری و یک دومی و یک سوم کشوری را در این رشته کسب کردم.

وی افزود: بعد از آنکه به همت مسئولان گچساران توسعه و گسترش این ورزش کمرنگ شد! به تیم والیبال نشسته نفت و گاز ملحق شدم که با این روال هم فقط داریم تمرین می‌کنیم اگر در ذهن‌ها بماند و این هم کمرنگ نشود.

کاییدی شادگان اظهار کرد: از همان ابتدا مانند برخی معلولان که دوست ندارند وارد اجتماع شوند و کاملا گوشه‌گیرهستند، من هم دوست نداشتم با دیگران ارتباط داشته باشم و هر آنچه می‌آموختم از کتاب و تلویزیون و روزنامه‌ها بود.

وی ادامه داد: خیلی از مسئولان و مردم نگاهی ترحم‌آمیز به معلولان دارند و به معلولان به چشم یک مصرف کننده می‌نگرند که هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند و این خود از هر دردی سنگین‌تر است ولی من ثابت کردم که یک معلول مصرف‌کننده نیست ومی تواند تولیدکننده موفقی باشد.

کاییدی شادگان تصریح کرد: به عنوان یک مهندس صنایع این مملکت باید دنبال کار به این در و آن در بزنم زیرا فقط یک معلول هستم با آنکه هر کجا از ادارات گچساران در سیستم‌های کامپیوتری شان مشکل ایجاد شود به من زنگ می‌زنند ولی برای استخدام انسان سالم می‌خواهند.

وی افزود: در استخدام های سال های قبل از من مدرک تحصیلی خوب می‌خواستند، و بعد اثبات وجودی‌ام را می خواستند؛ وقتی سنم از 32 سال گذشت جذب با سن پایین می‌خواستند و وقتی از سن کار اداری گذشتم برای بالا رفتن از تیرک برق پاهایم را طلب کردند، بماند که این پاها خوب نمی‌شوند و یا شاید مسئولان ما بیشتر از من به خوب شدن من امیدوار هستند.

کاییدی شادگان با عنوان اینکه فارغ از مشکلات خودم باید بگویم معلولان گچساران مشکلات بیشتری را تجربه می کنند، خاطر نشان کرد: نبود فضای نامناسب شهری که روحیه معلولان را به حد خانه نشینی پایین آورده است.

وی بیان کرد: از دیگر مشکلات معلولان می توان به نبودن اشتغال مستمر برای معلولان در حال و بعضا آینده ، کمبود فرهنگ مناسب در مواجهه با افراد معلول در جامعه بلخص شهرستان ها، نبود بیمه کامل برای افراد دارای معلول و کم بودن حمایت در این زمینه، نبودن بازار مناسب برای صنایع دستی و محصولات تولیدی توسط معلولان، شناسایی نشدن معلولان توانمند و قدرتمند در فضای جامعه و حتی در فضای مجازی اشاره کرد.

این معلول موفق و تحصیلکرده اظهار کرد: بهزیستی حمایت های عادی خودش را از معلولان دارد ولی اکثر اوقات حمایت ها بسیار کم و یا ناقص می باشد به عنوان مثال در بحث ویلچر، بهزیستی امکانات ندارد و دربخش حمل و نقل معلولان دچار مشکلات بسیار زیادی حتی در مواقع ضروری می باشد.

کاییدی شادگان بیان با اشاره به اینکه از سازمان بهزیستی انتظار داریم که بیشتر به معلولان کمک کند به آن‌ها راه را نشان دهند که خودشان را پیدا کنند، خاطر نشان کرد: امیدواریم بهزیستی برای معلولان اشتغال‌زایی کرده تا معلولین بتوانند خودشان را نشان دهند.

وی گفت: اکنون معلولان بسیاری را می‌شناسم که با کاری که انجام می‌دهند چند نفر دیگر را هم تامین می‌کنند و تحت حمایت دارند، آیا نمی‌شود این نوع کار را به همه معلولان تعمیم داد.

کاییدی شادگان تصریح کرد: درد بزرگ، معلولانی که می‌دانند ادارات یک شهرستان به آنها نیاز دارند اما مسئولینی که نمی‌دانند می‌توانند از یک معلول استفاده کنند.

وقتی هو الرزاق می شود تنها توکل یک معلول

موسوی یکی دیگر ازمعلولان افزود: 27 ساله هستم و با توجه به مشکلات جسمی ویلچر نشین شده ام و 15 سال است که تنها پای من چرخ های ویلچرم می باشد.

وی اضافه کرد: با وجود معلولیت برای کمک خرج خود و خانواده‌ام در حد توان با توکل برخدا اقدام به فروش کارت شارژ و یا گاه ماسک در سطح شهر می کنم.

موسوی تصریح کرد: ما معلولین می توانیم در صورتی که حمایت شویم برای خود اشتغال ایجاد کرده و خرج خود و خانواده هایمان را تامین کنیم.

1277 معلول گچسارانی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند

عزیز اله دیلمی اظهار کرد: افزون بر یک هزار و 277 نفر افراد معلول در این شهرستان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و حدود 400 معلول دیگر نیز پشت نوبت هستند.از این تعداد معلول تحت پوشش بهزیستی گچساران 730 نفر مرد و 545 نفر خانم هستند.

 رئیس بهزیستی گچساران تصریح کرد: این نهاد خدمات متفاوتی اعم از فیزیوتراپی، کار درمانی، هزینه درمان، هزینه دانشجویی و سایر خدمات توانبخشی را به معلولان این شهرستان ارائه می دهد.

دیلمی عنوان کرد: ارائه ویلچر،عصا، واکر، عصا و پوشاک از دیگر خدمات بهزیتسی به معلولین تحت پوشش می باشد.

وی گفت: به مناسبت روز جهانی معلولین آیین بزرگداشت روز این روز توسط بهزیستی گچساران و همکاری روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز این شهرستان در منطقه امام زاده جعفر برگزارشد.

رئیس بهزیستی گچساران خاطر نشان کرد: بارها معلولین به جامعه نشان داده اند صبر و استقامت می تواند باعث پیشرفت انسانها در شرایط مختلف شود.

دیلمی بیان کرد: تلاش می شود تا بتوانیم به جامعه معلولین در گچساران خدمات ارزنده ای را در حد توان این نهاد ارائه دهیم.

 

منبع فارس