بازگشایی راه های عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیازمند تخصیص اعتبار است
بازگشایی راه های عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیازمند تخصیص اعتبار است

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:بازگشایی یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر از راه های عشایری مناطق گرمسیری استان نیازمند تخصیص اعتبار است.

سید مهدی عباسیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت:چهار میلیارد تومان اعتبار برای بازگشایی راه های عشایری در کهگیلویه و بویراحمد که بر اثر بارندگی های اخیر مسدود شده نیاز است.

وی تاکید کرد:کمبود آب آشامیدنی به دلیل امکان پذیرنبودن اعزام تانکرهای آبرسان،دشواری های عشایر برای رساندن محصولات دامی با توجه به امکان فاسد شدن آنان به بازارهای مصرف برای فروش و سختی های آنان برای رساندن بیماران به مراکز درمانی از جمله مشکلات جامعه عشایری هنگام بسته بودن راه های دسترسی است.

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: جاده های عشایری مناطق گرمسیری امسال در برخی نقاط یک بار و در برخی مناطق استان دوبار بازگشایی شده اما با بارش دوباره بسته می شود.

عباسیان عنوان کرد: امسال ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ۱۶۰میلیارد تومان از محل منابع مالی ملی برای طرح های عمرانی حوزه عشایر استان پیش بینی شده اما تخصیصی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد:هم اکنون ۴۷ طرح عمرانی در بخش های بازگشایی راه ها،ساخت ابنیه، بهسازی چشمه و بخش های مختلف در مناطق عشایری استان با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است که نیازمند اعتبار برای تکمیل است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۲ هزار خانوار کوچرو و نیمه کوچرو است.

خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری جنوب استان در گچساران، کهگیلویه، جنوب چرام، لنده و جنوب و غرب بهمئی مستقر هستند.

۱۲ درصد از جمعیت استان ۷۲۶ هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می دهند.

بیش از ۱۲درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱هزار و ۱۲۰ خانوار از مجموع جمعیت ۷۲۶هزار نفری در مناطق عشایری سکونت دارند.