گام هایی برای احیای جنگل های آسیب دیده در کهگیلویه و بویراحمد
گام هایی برای احیای جنگل های آسیب دیده در کهگیلویه و بویراحمد

کاشت نهال، گلدان گیری، انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های اجرایی و تلاش برای جلب مشارکت های مردمی از گام های عملی برای تحقق احیای جنگل های آسیب دیده کهگیلویه و بویراحمد در قالب طرح ملی یک میلیارد اصله درخت در عرصه های طبیعی کشور است.

بر اساس نظر کارشناسان جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی می شود که جنگل هایی که در استان براثر عواملی مانند تغییرات اقلیمی، کاهش بارش و رطوبت، ریز گردها، آفت ها و امراض دچار آسیب شده اند با عملیاتی شدن این طرح شاهد بازگشت نشاط و سرزندگی باشد.

با توجه به اینکه زراعت چوب و کاشت نهال در فضاهای سبز شهری از بخش های طرح یک میلیارد درخت در کشورمان است امید می رود این طرح بتواند ضمن احیای جنگل ها، شرایط کاهش قطع درختان جنگلی و محیط با نشاط شهری را نیز فراهم کند.

آن طور که مسئولان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد می گویند: درختکاری و تقویت پوشش گیاهی بهترین راهکار برای حفاظت از خاک به عنوان بستر حیات و مقدمه تمام فعالیت های تولیدی جوامع بشری است زیرا خاکی که دارای پوشش گیاهی مناسب است با جذب آب مانع ایجاد سیل و فرسایش خاک می‌شود.

آنان با اشاره به اینکه وجود رطوبت و آب کافی در خاک سبب افزایش پوشش گیاهی و حاصلخیزی خاک شده و این امر خسارت های تغییرات اقلیمی با بلایایی چون سیلاب و بارش‌های خارج از فصل و همچنین پدیده گرد و غبار را کاهش می دهد تاکید می کنند که مشارکت در پویش درختکاری مزایای زیادی برای مردم کهگیلویه و بویراحمد دارد.

اقدام های عملی برای تحقق طرح ملی پویش ملی درختکاری

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۵۵هزار اصله نهال گونه های مختلف در نهالستان های استان تولید شده تا در فصل درختکاری برای غرس در جنگل های آسیب دیده استان توزیع شود.

گودرز باقری فرد افزود: همچنین مقدمات گلدان گیری ۱۳۱ هزار اصله نهال دیگر در کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفته است.

گام هایی برای احیای جنگل های آسیب دیده در کهگیلویه و بویراحمد

وی بیان کرد: تا رسیدن فصل درختکاری در سال جاری قرار است ۲ میلیون اصله نهال در نهالستان ها و ظرفیت های اداری کهگیلویه و بویراحمد تولید و آماده غرس در این طرح شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: شناسایی عرصه های جنگلی آسیب دیده با مشارکت کمیته علمی منابع طبیعی از دیگر اقدام های انجام شده برای عملیاتی شدن احیای جنگل های آسیب دیده استان است.

باقری فرد ابراز کرد: همچنین تا زمان حاضر ۱۰ تفاهم نامه به منظور استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی دولتی کهگیلویه و بویراحمد منعقد شده است.

وی تاکید کرد: این تفاهم نامه ها با دستگاه های اجرایی چون آموزش و پرورش، صدا و سیمای شبکه دنا و شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، هلال احمر، شهرداری ها، راهداری و حمل و نقل جاده ای و بسیج برای عملیاتی شدن طرح ملی پویش درختکاری در کهگیلویه و بویراحمد بسته شده است.

باقری فرد ابراز کرد: براساس تفاهم نامه پویش سبز با صدا و سیمای استانی دنا ضمن حضور کارشناسان برای تشویق شهروندان در مشارکت در این طرح کلیپ های کوتاه آموزشی درباره چگونگی کاشت و مراقبت از نهال ها پخش می شود.

نهال هم با هدف انبوه سازی جنگل‌ها و پارک‌های جنگلی در جنگل‌ها اجرا می‌شود، اضافه کرد: بیش از ۴۰ دستگاه و شرکت در زمینه کشت نهال باید مشارکت کنند.

۸۸۰ هزار هکتار از بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربعی کهگیلویه و بویراحمد جنگل است.

ایران همگام با جهان برای گسترش فضای سبز

دنیا تصمیم گرفته تا سال ۲۰۳۰ یک تریلیارد درخت بکارد، به طوری که کاشت ۸۰ میلیارد درخت در چین، ۲۰ میلیارد درخت در عربستان و ترکیه هشت میلیارد درخت پیش بینی شده است .

طرح یک میلیارد اصله نهال در کشورمان که قرار است در مدت زمان چهار سال تحقق یابد احیای جنگل‌ها و مراتع طبیعی زراعت چوب و گسترش فضای شهری پیش بینی شده است.

احیا و گسترش جنگل‌ها و فضاهای سبز شهری به میزان ۱.۴۴ میلیون هکتار، کنترل ۱۷۰ میلیون تن گرد و غبار در منطقه منبع، جذب ۱۵۰ میلیون تن گازهای گلخانه ای، کاهش ۲۵ میلیون تنی فرسایش خاک در سال از پیامدهایی است که کارشناسان برای این طرح در ایران پیش بینی کرده اند.