معاون اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: طرح پد فرود بالگرد در «جهاد آباد» واقع در منطقه حفاظت شده شده «خامی» این شهرستان احداث شد.

قدرت علی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران  اظهار کرد: این پد فرود بالگرد در منطقه حفاظت شده «خامی» برای اعزام بالگرد به منظور رساندن نیروهای امدادی و تجهیزات به ارتفاعات سختگذر در این منطقه کوهستانی در حال ساخت است.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی این طرح در زمینی به مساحت نیم هکتار برای مقابله با بحران بخصوص آتش سوزی در سال جاری آغاز شده است.

معاون اداره حفاظت محیط زیست گچساران تصریح کرد: نبودن نقطه ای برای فرود بالگرد از مشکلاتی بوده که در بسیاری از موارد باعث اعزام پیاده نیروهای امدادی به ارتفاعات سختگذر منطقه حفاظت شده «خامی» می شد.

علی پور همچنین از آغاز عملیات اجرایی ساخت مخزن ذخیره آب در منطقه در ارتفاعات «خامی» گچساران خبر داد.

وی تاکید کرد:امسال با برنامه های آموزشی که با مشارکت تشکل های زیست محیطی مردم نهاد گچساران انجام گرفت آتش سوزی مهمی در ارتفاعات سختگذر خامی گزارش نشده اما پارسال 2 فقره آتش سوزی در این مناطق رخ داد که بر اثر آن 60 هکتار از این منطقه حفاظت شده بر اثر آن دچار خسارت شد.

منطقه حفاظت شده کوه «خامی» با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.

کوه سه هزار و ۱۷۲ متری خامی با ۱۰ قله بالای سه هزار متر ارتفاع، یکی از کوه های رشته کوه زاگرس است و بین شهرستان های گچساران و باشت واقع شده است.

بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.