شمارش معکوس برای افتتاح پل چهارم بشار یاسوج
شمارش معکوس برای افتتاح پل چهارم بشار یاسوج

پل چهارم (بشار) یاسوج که در سال ۱۳۹۴ و برای کمک به کاهش بار ترافیکی شهر کلنگ زنی شد پس از گذشت ۹سال از عملیات اجرایی آن، هم اینک شمارش معکوس برای افتتاح آن آغاز شده و آنگونه که مسئولان امر وعده داده اند، پایان فروردین سال ۱۴۰۳ یعنی ظرف یک ماه آینده به بهره‌برداری کامل خواهد رسید

شهر زیبای یاسوج معروف به طبیعت ایران و مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که جاذبه های منحصر بفرد طبیعی را در خود جای داده ، نیازمند تقویت زیرساخت های لازم و تحول اساسی در مدیریت شهری است.کمبود های زیرساخت های حوزه ترافیک در چهره شهر های استان به ویژه مرکز استان به راحتی هویداست.

نبود وسایل حمل و نقل عمومی، نداشتن خط کشی مناسب خیابان ها، نبود زیر گذر و رو گذر، کم بودن پل عابر پیاده، چراغ های راهنمایی و رانندگی قدیمی و غیر استاندارد همه و همه دست به دست هم داده اند تا فقیر ترین استان از لحاظ زیرساخت های ترافیکی تعریف شویم.

شهر یاسوج در آینده نزدیک به لحاظ ترافیکی با توجه به مهاجر پذیری آن و گردشگر پذیری اش با مشکل جدی روبه رو خواهد شد و ترافیک آن دو برابر می شود که در این باره باید تدبیری اساسی اندیشیده شود البته افتتاح پل چهارم بشار در آینده نزدیک تا حد زیادی از حجم ترافیک این شهر می کاهد.

رودخانه بشار شاهرگ حیاتی یاسوج است که شهر یاسوج و صدها روستا و آبادی بزرگ و کوچک در کنار آن شکل گرفته است.این رودخانه از تنگ سرخ و تنگ تیزاب در مرز استان فارس شروع شده و پس از گذر از یاسوج و دروهان با پیوستن به رود خرسان به کارون می ریزد. هسته اصلی و شاکله شهر یاسوج در دو سوی این رودخانه ایجاد شده است.

برای ورود و خروج از شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد گریزی جز عبور از رودخانه بشار و گذر از پل های ساخته شده برروی آن نیست.

رودخانه بشار، شهر یاسوج را به ۲بخش تقسیم کرده و ۲ پل برای وصل کردن این بخش ها در دهه های گذشته ساخته شده بود و دوره مقاومت پل های اول و دوم بشار سال ۹۵ به اتمام رسیده است و پل های سوم و چهارم می تواند بخشی از مشکلات ترافیکی شهر گردشگری یاسوج را برطرف کند.

پل چهارم بشار یک پروژه مهم برای کاهش ترافیک شهر یاسوج است و از ویژگی های مهم پل چهارم بشار دسترسی آسان به بیمارستان امام سجاد، جنوب شهر یاسوج و روان سازی ترافیک خواهد بود.

پل دارای چهار دهانه است و در سه دهانه ۳۰، ۳۷ و ۳۳ متری به طول ۱۵۰ متر چهارمین پلی است که بر روی رودخانه بشار یاسوج احداث در حال احداث است که سازه ای اثر بخش برای اتصال چند مسیر شهر یاسوج محسوب می شود.

پل چهارم بشار(پل سردار شهید نورالله یزدان‌پناه) در سال ۹۴ برای کاهش بار ترافیکی و بهبود وضعیت جاده دسترسی بیمارستان امام سجاد (ع) با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور کلنگ‌زنی شد اما عملیات اجرایی آن از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ آغاز شد.

طبق اعلام شهردار وقت (نستهن مقدم) قرار بود این پل تا پایان تیر ۹۸ به بهره برداری برسد که این مهم محقق نشد و دوباره وعده افتتاح آن در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ داده شد که آن هم محقق نشد.

سوم شهریورماه امسال هم معاون فنی و عمرانی شهرداری یاسوج گفته بود که در صورت تزریق اعتبارات، پل چهارم “بِشار” یاسوج ظرف ۳٠ روز آینده یعنی مهرماه امسال زیر بار ترافیک می‌رود اما این وعده هم تحقق نیافت.

سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۰ میلیارد تومان به پروژه پل چهارم بشار اختصاص یافت، سال ۱۴۰۱ هم علی‌رغم اینکه یاسوج شهر نفتی نبود از محل اعتبارات نفت ۱۰۰ میلیارد ریال برای پروژه در نظر گرفته شد و طبق اعلام حوزه عمرانی استانداری، پیمانکار پل چهارم بیشترین پول را دریافت کرده و این در حالیست که نبود پول بهانه طولانی شدن بهره برداری از این پل مطرح شده است.

 

با توجه به ضرورت تکمیل این طرح زیرساختی در مرکز استان، این پل در سفرهای رئس جمهور به استان ویژه دیده شد.

طبق اعلام استاندار کهگیلویه و بویراحمد، در سال ۱۴۰۱ برغم اینکه یاسوج شهر نفتی نیست از محل اعتبارات نفت ۱۰۰ میلیارد ریال برای پروژه در نظر گرفته شد.

سید علی احمدزاده عنوان کرده است که تکمیل پل های مهم شهر یاسوج در سفر نخست و دوم رئیس جمهور مورد توجه ویژه قرار گرفته است و اعتبارات خوبی به آن تزریق شده است.

 

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: پل چهارم بشار در یاسوج مرکز این استان با همکاری شهرداری این شهر برای کاهش بارترافیکی در سال جدید تکمیل و بهره برداری می شود.

علی محمد روستا افزود: با بهره برداری از پل چهارم بشار بخش زیادی از مشکلات ترافیکی شهر یاسوج برطرف می شود.

 

شهردار یاسوج در خصوص پل چهارم بشار یاسوج، بیان کرد: پل چهارم در حال انجام عملیات تکمیل است.

کیوان آشنا افزود: پیمانکار قول تحویل این پل تا اسفندماه امسال را بنا بر تعهدات انجام شده داده بود و اتمام پروژه تا پایان سال اعلام شده بود.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که در خرید برای پیمانکار پیش آمد، تا ۲۰ روز دیگ ر و در آخر فروردین این پل تحویل داده خواهد شد.

یاسوج از لحاظ نرخ رشد جمعیت جزو استان های یک تا سه کشور بوده که ایجاد زیرساخت ها همگام و متناسب با رشد جمعیت (مهاجرت های بی رویه) نیست و این جمعیت بیشتر تحت عنوان مناطق حاشیه نشین و کم تر برخوردار سکونت می گزینند.

رودخانه بشار شاهرگ حیاتی است که یاسوج و صدها روستا و آبادی بزرگ و کوچک در کنار آن شکل گرفته است.

این رودخانه از تنگ سرخ و تنگ تیزاب در مرز استان فارس شروع شده و پس از گذر از یاسوج و دروهان با پیوستن به رود خرسان به کارون می ریزد. هسته اصلی و شاکله شهر یاسوج در دو سوی این رودخانه ایجاد شده است.

دوره مقاومت پل های اول و دوم بشار سال ۹۵ به اتمام رسیده است و افتتاح پل های سوم و چهارم می تواندبخشی از مشکلات ترافیکی شهر گردشگری یاسوج را برطرف کند.

یاسوج شهری شلوغ، مهاجر پذیر و دارای حاشیه نشینی گسترده با نبود زیرساخت های ترافیک شهری روبه رو است و این وضعیت روز به روز تشدید شده و رفاه شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد.

بهره برداری از پل چهارم رودخانه “بِشار” بخشی از بار ترافیکی برای مناطقی از شهر همانند “اکبرآباد”، “نجف آباد”، “سِروک” و …. کاهش می دهد که نیازمند توجه مسوولان ارشد استان برای حل ترافیک مرکز استان به خصوص تکمیل پروژه های در حال ساخت این شهر است.

جمعیت شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در ۱۰ سال اخیر به طور معناداری افزایش یافته است به طوری که جمعیت این شهر که طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۳۰ هزار نفر بود بنا بر برخی آمارها هم اینک از از مرز ۲۵۰ هزار نفر گذشته است.

 

  • نویسنده : سید عادل رهبریان