لطیف رستاد یکی از چهرههای شناخته شده سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد است که با شروع دولت دوازدهم به عنوان مدیر عامل سازمان غله و خدمات بازرگانی منطقه ۳ کشور منصوب شد. وی دارای روابط نزدیکی با گروههای های مختلف سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه جوانان است. رستاد که سابقه حضور در هشتمین […]
لطیف رستاد یکی از چهرههای شناخته شده سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد است که با شروع دولت دوازدهم به عنوان مدیر عامل سازمان غله و خدمات بازرگانی منطقه ۳ کشور منصوب شد.
وی دارای روابط نزدیکی با گروههای های مختلف سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه جوانان است. رستاد که سابقه حضور در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و کسب رأی بالا را در کارنامه خود دارد عضو شورای مرکزی ستاد حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ بود.
جناب آقای مهندس خسته نباشید؛ با توجه به وضعیت خاص کشور و حتی جهان بواسطه شیوع بیماری کرونا مجموعهی اداری شما این روزها بیش از گذشته درگیر کار و مسائلی همچون توزیع کالاهای اساسی و مدیریت توزیع آرد و نان است.
از اینکه در چنین شرایطی این وقت را در اختیار ما گذاشتید تشکر میکنم.
مصاحبه را با انتقاد برخیها نسبت به مهندس رستاد شروع میکنم که معتقدند ارتباط رستاد با استان کهگیلویه و بویراحمد و نیروهای استان کم شده است این انتقاد چقدر وارد است؟
قبل از هر چیز لازم میدانم از زحمات و تلاشهای شما عزیزان در رسانههای استان کهگیلویه و بویراحمد تشکر کنم و بابت تأخیر در این مصاحبه هم عذر میخواهم که حتماً در جریان کار و مشغله بالای ما هستید اما در مورد سؤال باید عرض کنم که بالاخره ما به صورت فیزیکی در استان نیستیم و حجم کار هم در فارس بالاست و این وظیفه ذاتی هر مدیری است وقتی مسئولیتی میپذیرد آن مسئولیت و انجام کار بر هر چیزی اولویت داشته باشد اما با این وجود ما در طول این سه سال سعی کردیم ارتباطمان با استان و بچههای استان حفظ شود و معمولاً در جریان امور بودهایم و در حد تواننیز پیگیر مسائل بودیم و هستیم. اما اگر مقصود از ارتباط و فعالیت حضور در رسانهها بوده باشد که بله در این مورد کمتر فرصت شد در خدمت رسانهها باشم.
کار در استان فارس با وسعت زیاد و رتبه بالا در تولید غلات کشور چه سختیهایی و چه تفاوتی با کار در استان کهگیلویه و بویراحمد دارد؟
در جواب شما لازم است این توضیح داده شود که قبلاً فرم و چارت سازمان غله در سطح استانها به شکل شرکت و بر اساس یک تقسیم بندی منطقهای بود که طبق تقسیمات در سازمان بازرگانی دولتی کشور سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر منطقه ۳ کشور را شامل میشدند که بعد از یک سری تغییرات سازمانی در شهریور سال گذشته این استانها مستقل شدهاند ولی باز با توجه به گستردگی استان فارس و جایگاه این استان در تولید غله کشور حجم کار همچنان بالاست. اما در مورد سختی و تفاوت با کهگیلویه و بویراحمد باید عرض کنم کار کار است. قبول دارم تفاوتهایی در برخی حوزهها وجود دارد اما این موضوع تاثیری در فرآیند کلی کار ندارد.
با توضیحاتی که در ابتدا دادید و با توجه به ارتباطات قبلیتان قطعاً اتفاقات و مسائل استان کهگیلویه و بویراحمد را هم رصد میکنید وضعیت استان و مدیریت آن را چگونه ارزیابی میکنید؟
اخبار و اتفاقات را که حتماً و باید پیگیری کرد و بنده همچه از طریق رسانهها و چه دوستان و چه همان روابط اداری که قبلاً بود و هنوز هم تعاملات و همکاری وجود دارد در جریان مسائل استان هستم. در مورد شرایط استان باید عرض کنم که بعد از حضور جناب آقای کلانتری و با لحاظ کردن شرایط کشور و مشکلاتی که وجود دارد مدیریت آقای کلانتری در سطح قابل قبولی بوده است و این موضوع نه تنها نظر بنده است که اکثر مردم، رسانهها و فعالین سیاسی نیز نظرشان همین است. آقای کلانتری از روز اول با جدیت و به دور از حاشیه کار خود را شروع کرد و در طول یک سال حضور در استان این روند را ادامه داده است. یک اتفاق خوب دیگر که در طول مدیریت آقای کلانتری رخ داد معرفی جناب آقای جمالی به عنوان معاونت سیاسی و امنیتی بود که ایشان نیز در طول یک سال گذشته عملکرد خوبی را در حوزه کاری خود داشته است و تا آنجا که اطلاع دارم هم جناب آقای کلانتری و هم آقای جمالی تعامل بسیار خوبی با سایر نیروهای همسو با دولت دارند و مدیریت این دو بزرگوار تاکنون یک مدیریت موفق و رضایت بخش بوده است.
مدیریت آقای کلانتری و جمالی در برگزاری انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی چطور بود؟
راجع به انتخابات یازدهم که متاسفانه فرصت حضور و فعالیت برای برخیها پیش نمیاد و به همین خاطر ما و دوستانمان نتوانستیم آن گونه که باید در انتخابات فعال باشیم اما در مورد مدیریت انتخابات و صیانت از رأی مردم که وظیفه استانداری بود نمره این عزیزان یک نمره قبولی بوده است و رضایت خوبی در میان همه گروهها از نحوه برگزاری انتخابات وجود دارد که این رضایت محصول مدیریت آقای استاندار و معاونت سیاسی و امنیتی و دیگر عوامل برگزاری بوده است. یک ویژگی دیگر در عملکرد اقای کلانتری و همچنین جناب جمالی به نحوه مدیریت این بزرگواران در جابجایی و کنارگذاشتن برخی مدیران پرحاشیه و ضعیف و حفظ نیروهای شایسته در خود مجموعه استانداری و یا سایر دستگاهها بر میگردد که بر اساس شناخت و دغدغه مندی نسبت به شرایط استان بود.
ترکیب نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس را چطور ارزیابی میکنید؟
راجع بهمنتخبین محترممردم استان در مجلس یازدهم باید عرض کنم آقای تاجگردون یک چهره ملی و توانمند است و علاوه بر عملکرد خوب و رضایت بخش در حوزه انتخابیه گچساران بنده معتقدم حضور ایشان برای کل استان و حتی منطقه زاگرس و جنوب کشور یک فرصت و ظرفیت تاریخی بوده است و امیدوارم در این دوره با هم افزایی بیشتر میان نمایندگان، مدیران و فعالین سیاسی و مطالبه گری مردم شاهد تاثیرات بیشتر و عملی این ظرفیت در سطح استان باشیم.
در مورد آقای موحد نیز ایشان نماینده با تجربهای هستند و چندین دوره در مجلس حضور داشتند که امیدوارم این تجربه بتواند در گره گشایی از مشکلات در چهار حوزه انتخابیه تأثیر عملی داشته باشد. در مورد وضعیت چهار شهرستان این حوزه انتخابیه که به طور خلاصه کهگیلویه بزرگ گفته میشود حجم مشکلات و کمبودها در تمامی حوزهها دیده میشود و مردم و بویژه جوانان بر این باورند که بر خلاف سایر حوزهها هیچ حمایت کنندهای نداشتهاند و بیکاری جوانان و نبود زیرساختها بیداد میکند. راجع به آقای روشنفکر نیز تحلیلها زیاد است بنده آقای روشنفکر را از گذشته میشناسم و برخی قضاوتها در مورد وی و پایگاه رأی ایشان را قبول ندارم. محدود کردن این پایگاه رأی بالا به مسائل قومی تنها و یا انتساب وی به جریان اصولگرایی را درست نمیدانم. همه به خوبی دیدیم نه تنها در انتخابات که در طول چهار سال گذشته مقابله و ضدیت هسته اصلی جریان اصولگرایی استان بر علیه آقای روشنفکر بوده است. آقای روشنفکر در گذشته یک نیروی سیاسی میانه بودند البته نه به اینمعنا که ایشان را اصلاح طلب بدانیم ولی همیشه تعاملات و روابط دوستی و نزدیکی با اصلاح طلبان داشته است و ما هم نه تنها از آقای روشنفکر که هر کدام از منتخبین محترم در مسیر توسعه استان و کمک به حل مشکلات مردم گام بردارند وظیفه خود می دانیم بخاطر مصالح مردم و استان حمایت کنیم. جا دارد همین جا از همه تلاشهایی که جناب آقای زارعی در بویراحمد در طول ۸ سال گذشته داشتند و سایر نمایندگان که هر کدام برای مردم و استان کار کردند قدردانی نمایم. همچنین اینجا لازممی دانم از زحمات و تلاشهای جناب آقای دکتر وکیلی در مجلس شورای اسلامی تشکر کنم. ایشان یکی از محدود نمایندگان موفق در مجلس دهم بودند که با وجود نمایندگی از حوزه انتخابیه تهران به جهت شناخت و دغدغهای که نسبت به استان داشتند از هیچکوشش و کمکی برای استان دریغ نورزیدند.
صحبت از همکاری با آقای روشنفکر کردید همیشه این ایراد وجود داشته که در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از آنکه شاهد هم افزایی و همدلی در استان باشیم شاهد اختلافات و چنددستگی بودیم نظر حضرتعالی را در مورد این آفت و راهکار عبور از آن چیست؟
قطعاً اختلافات و خودزنیها به مردم و استان کهگیلویه و بویراحمد آسیب وارد میکند ما تجربههای زیادی در این حوزه داشتهایم و باید از این تجربهها درس بگیریم بنده قبلاً بر این باور بودم و هنوز هم هستم که در مسیر توسعه باید همه پای کار بیایند و با هم افزایی و همدلی به جلو حرکت کنیم. لازم است خود نمایندگان با هم، نمایندگان با مدیران و چهرههای سیاسی و گروههای مختلف منافع جمعی را بر هر چیزی ترجیح دهند. ما فرصت تکرار اشتباه نداریم و همگی مستحضر به شرایط خاص کشور هستیم که در چنین شرایطی باید تعامل مجموعه دولت و نمایندگان جدید در بالاترین سطح حفظ شود.
- نویسنده : محمدمحمدی زاده